Ny vinder i ørkenen
Verdens hårdeste og vildeste lastbil-rally bød igen på voldsomme strabadser og daglange dramaer, da Dakar fandt en ny vinder
Dakar 2021 bød på nye udfordringer – men på vinderpodiet var der ikke meget nyt under solen.
For anden gang fandt verdens hårdeste rally sted i Saudi-Arabien, og igen-igen-igen sad det russiske Kamaz-team meget tungt på toppen af løbet. Denne gang blev det bil nummer 507 med chaufføren Dmitry Sotnikov bag rattet, som blev den samlede vinder af det legendariske race – efterfulgt af yderligere to lastbiler fra Kamaz, som altså tog sig af alle tre pladser på sejrspodiet.
Sotnikov deltog første gang i Dakar-rallyet i 2014 og har tidligere været tæt på sejren med andenpladser i 2017 og 2019. Hans vinderbil var en Kamaz Master 43509 udstyret med ikke mindre end 980 hestekræfter.
Kinesisk/amerikansk motor
Den imponerende effekt leveres af en 6-cylindret rækkemotor på 13 liter produceret af Kina af det kinesisk-amerikanske joint venture-selskab i samarbejde mellem den kinesiske Dongfeng-koncern og den amerikanske motorgigant Cummins. Tidligere benyttede Kamaz-fabrikken sig af Liebherr V8-motorer til at drive fabrikkens rally-racere fremad, men efter nye regler, der begrænser størrelsen af lastbilernes motorer, så har Kamaz altså installeret den 13 liter store kinesisk/amerikanske motor – og med uforstyrret succes som resultat.
I top-10 af Dakar 2021 var der dog også rig repræsentation af kørere og hold fra særligt Tjekkiet, der bakket op af lastbiler fra Tatra og en enkelt Iveco altså har ambitioner om at blande sig i toppen i de kommende år. Det er der også brug for, hvis der igen skal blive spænding om Dakar-titlen, for efter godt og vel et årti med stor satsning på Dakar valgte det hollandske Team de Rooy i 2020 at lukke ned for rally-ambitionerne pga. økonomiske vanskeligheder i kølvandet på corona-krisen. Med hollænderen Gerard de Rooy var det altså som de eneste lykkedes to gange – i 2012 og 2016 – at bryde den russiske Dakar-dominans i nyere tid.
Ny base i Mellemøsten
Dakar 2021 tog sit udgangspunkt ved Det Røde Hav, hvor kørerne fra havnebyen Jeddah kort efter nytår blev sendt afsted på en kort prolog, inden det gik løs over 12 intense etaper, før målstregen blev krydset 15. maj – tilbage ved startstedet i Jeddah.
Dakar-rallyet fandt i mange sted på det afrikanske kontinent, men efter en aflysning i 2008 pga. terrortrusler blev løbet flyttet til Sydamerika, hvor det fik fast base i en årrække. I 2020 fik Saudi-Arabien så for første gang chancen som vært for rallyet, og efter planen skal Dakar 2022 også finde sted i det saudiske kongedømme.
Ørken-landskaber har altid været et af kendetegnene for Dakar-løbet, og med flytningen til Saudi-Arabien er dette element kun blevet yderligere understreget. Saudi-Arabien skorter nemlig ikke på kuperet ørken-terræn, så der er garanti for sand i skoene og kabinen, når kørerne forcerer Dakar-ruten i disse år.
Dakar-rallyet:
Den første udgave af løbet blev skudt i gang 26. december 1978 med start i Paris og mål i Senegals hovedstad, Dakar. Løbet hed derfor til at starte med Paris-Dakar, men i dag officielt blot ”Dakar” – af respekt for den store betydning, som det afrikanske landskab har haft for løbet.
I 2008 blev løbet aflyst pga. terrortrusler i Afrika. Fra 2009 til 2019 blev løbet derfor kørt i Sydamerika – med Argentina som fast omdrejningspunkt. Siden 2020 har Saudi-Arabien været vært for Dakar-rallyet.
De seneste vindere:
Siden årtusindskiftet har fire mærker vundet Dakar-rallyet for lastbiler:
2018: Kamaz
2017: Kamaz
2016: Iveco
2015: Kamaz
2014: Kamaz
2013: Kamaz
2012: Iveco
2011: Kamaz
2010: Kamaz
2009: Kamaz
2008: (aflyst)
2007: MAN
2006: Kamaz
2005: Kamaz
2004: Kamaz
2003: Kamaz
2002: Kamaz
2001: Tatra
2000: Kamaz