23948sdkhjf

Arocs er den oversete vinder

Arocs-serien i den nye generation nyder godt af de mange nye Mercedes-funktioner – og nogle af dem kommer ekstra meget til sin ret i det rå terræn

Mercedes-Benz’ anlægsbil Arocs blev i efteråret 2018 lanceret i en helt ny generation med en lang række banebrydende innovationer og ny teknologi. Det gik dog en smule under radaren, eftersom den nye Arocs-generation blev præsenteret parallelt med den ”New Actros”, som tog sig af de fleste overskrifter.

Det er som sådan meget naturligt, eftersom Arocs langt hen ad vejen bygger på den samme grundstruktur som Actros-serien. Og derfor kunne de fleste nyskabelser i Actros MP5 ganske let overføres til Arocs-serien, som blev født i 2012 og derfor altså nu må siges at være udkommet i sin anden ”generation”.

På Lastbil Magasinet må vi dog med skam melde, at vi aldrig rigtig har fået sat os bag rattet i den nye Arocs, som ellers gik i produktion i sommeren 2019. Men bedre sent end aldrig, siger man jo, så da vi i efteråret 2020 var til et arrangement på fabrikken i Wörth, greb vi chancen for at tage en afstikker over til Mercedes’ nærliggende terrænbane, hvor tre stk. Arocs-modeller stod klar til prøvekørsel for de journalister, der måtte have lyst.

Ægte hverdagsbiler

Selvom vi efterhånden har kørt den nye Actros en del gange og kender de nye funktioner ganske godt, så er det dog noget andet at sidde i en rigtig entreprenørbil – især i dens naturlige, barske omgivelser. De tre biler, vi havde til rådighed, var med 2, 3 og 4 aksler, som vi kunne tage nogle omgange rundt på den lille, men ret intense øvelsesbane i tilknytning til Mercedes-Benz’ fabriksanlæg i Wörth. Vi har tidligere kørt banen til et arrangement med specialmodellerne Unimog og Zetros for nogle år tilbage, og det var derfor interessant igen at prøve kræfter med banen i ”rigtige” hverdagsbiler.

Første tur foregik i en Arocs 1835 4x4 udstyret med Daimlers 6-cylindrede 7,7 liters motor med 350 hk og et moment på 1.400 Nm – en lille rap sag, som var let at styre rundt på den snævre bane.

Som chauffør på den nye Arocs-serie har man gavn af de samme nyskabelser, som vi allerede – med stor begejstring – har oplevet nogle gange på den nye Actros. Det er bl.a. det nye Multimedia Cockpit, et fuldt digitaliseret display med en overskuelig fremstilling af bilens væsentligste informationer, herunder de efterhånden mange assistent-systemer. Det fås i en 10 eller 12 tommers funktion og med mulighed for en ekstra touch-skærm til højre for chaufføren til infotainmest-systemet.

De to øvrige testbiler, som vi fik en tur i terrænet med, var:

Arocs 3345 6x6

Arocs 4148 8x6/4

Begge biler var udstyret med den 6-cylindrede, 12,8 liter store OM471-motor – med henholdsvis 450hk/2.200 Nm, samt 480 hk/2.300 Nm.

Med træk på næsten alle aksler i de to biler var der ikke de store problemer med at komme frem, trods flere ”forsøg” på at sidde fast på et par af de drøje stigninger.

MirrorCam vinder igen

Til gengæld var det mere småt med pladsen i flere trange passager på demobanen, og her fik vi nyt syn for fordelene ved MirrorCam-systemet, som Arocs-serien også har fået implementeret. At det klassiske spejlhus er væk, giver selvsagt større udsyn skråt fremad og til siderne. Det mærker man på almindelig vej, når man kommer frem til et T-kryds eller skal krydse en vej – og det kommer også til sin ret, når man skal rundt om bøvlede og smalle hjørner i ublidt terræn.

MirrorCam-systemet er Mercedes’ kameraløsning, som erstatter sidespejlene med en kameraarm monteret øverst på hver side af førerhuset, som giver signal til de to aflange, 15,2 tommer skærme monteret på indersiden af A-stolperne i førerhuset. Selvom man stadig kan få traditionelle sidespejle – til en billigere pris – så er det ikke overraskende, at langt de fleste kunder har tilvalgt MirrorCam, siden serieproduktionen gik i gang i sommeren 2019.

Mercedes-Benz Arocs har nu også glæde af den avancerede fartpilot Predictive Powertrain Control (PPC), herunder den nye Interurban-funktion, som læser terrænet og selv tilpasser farten til kommende sving og kurver. Det er særligt anvendeligt ved kørsel på landeveje og i mere landlige omgivelser, så det passer jo perfekt ind i Arocs-segmentet.

Masser af tilvalg

PPC er også blevet tilgængeligt til modeller med 120 tons vogntogsvægt, træk på alle aksler eller med Mercedes’ HAD-løsning (Hydraulic Auxiliary Drive). HAD-systemet er tilgængeligt ved hastigheder op til 30 km/t og giver midlertidigt træk på forakslen som hjælp til at forcere særligt glat underlag eller udfordrende bakker. Det giver op til 40 kW (54 hk) ekstra trækkraft pr. hjul – og det virker, har vi oplevet flere gange. HAD koster lidt på indkøbspris og egenvægten – men sammenlignet med almindeligt træk på en aksel sparer HAD op til et halvt ton egenvægt.

Det omfattende program af nye sikkerhedssystemer er også tilgængeligt for den nye Arocs, og fra juni 2021 kan den også fås med Mercedes’ nyeste produkt, Active Sideguard Assist, som ikke længere kun advarer chaufføren om cyklister eller fodgængere på lastbilens højre, men systemet kan også automatisk bremse bilen til fuldt stop, hvis chaufføren ikke reagerer på lyd-advarslerne. Under arrangementet i Wörth fik vi demonstreret dette som passager i en demobil, og det fungerede ganske overbevisende.

Mercedes-Benz Arocs fås i et bredt program med 16 forskellige konfigurationer fra 4x2 til 8x8, samt med motor-effekt fra 238 til topmollen på 625 hk. Både dagførerhuse og sovekabiner er tilgængelige til Arocs, som har både stål- og luftaffjedring på programmet, og i Arocs SLT-serien kan man få sværgodstrækkere med tre, fire eller fem aksler og en vogntogsvægt på op til 250 ton.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188