60 år som vognmand: Jeg ville gøre det hele om
Mandag 8. februar 1961 etablerede Christian Jensen sin vognmandsforretning. At det skulle blive starten på et livslangt engagement i transportbranchen, som skulle række langt ud over den officielle pensionsalder, kunne den 22-årige Christian Jensen ikke vide dengang.
Men sådan blev det. Og når den i dag 82-årige Christian Jensen gør status over sin – foreløbige – karriere inden for vejgodstransport, er der ingen fortrydelse i stemmen.
- Hvis jeg kunne gøre det hele om, så er der ikke stor chance for, at jeg ville vælge noget andet. Det er vel et meget godt signal. Og jeg har aldrig været ked af at komme på arbejde, siger Christian Jensen til Lastbil Magasinet.
Han er i dag bestyrelsesformand i Fiskelogistik Gruppen med base i Frederikshavn. Ejerskabet er overdraget til næste generation, men Christian Jensen har stadig sit eget skrivebord og sin daglige gang på kontoret.
Det er nok for dumt at spørge om, hvad der har ændret sig i branchen på de 60 år. For det er vel det meste. Men er der noget, der stadig er det samme?
- Haha, det er et godt spørgsmål. Ja, altså årstiderne er de samme. Men ellers er alt jo anderledes. Man kan ikke forklare på én dag, hvor meget der har ændret sig fra 1961 til 2021.
- Hvis vi tager den tekniske side, så er forandringen jo enorm. Da jeg startede, kørte vi fra Skagen til Padborg med et læs fisk på syv timer. Det var et enormt slid, og vi kom igennem næsten alle byer på vejen. I dag sætter du dig i din lastbil og indstiller den til 85 km/t, og så klarer den næsten selv resten. Det er blevet 1.000 gange lettere at køre lastbil i dag, så det er blevet ændret totalt – til det bedre, siger Christian Jensen.
- I det hele taget har man jo nok altid en tendens til at brokke sig over al nyudvikling, men når det så har været der et stykke tid, finder man ud af, at det egentlig er godt nok. Og sådan har det jo været med mange ting igennem årene, lyder det fra 60-års jubilaren.
Ud over at drive vognmandsforretning har Christian Jensen igennem årene været en markant skikkelse i branchen – bl.a. i kraft af en række poster i forskellige transportorganisationer. Han har også været politisk aktiv i bred forstand, da han for Fremskridtspartiet både har været byrådsmedlem, amtsformand og medlem af Folketinget i fem måneder som suppleant.
I de seneste år har man især kendt ham som formand for vognmandsforeningen FDL. Den post har han stadig, og trods begrænsede ressourcer i den efterhånden lille forening er Christian Jensen stolt af resultaterne.
- FDL har altid været et fremskridtsparti på en eller anden måde. Vi har haft den rolle, at vi er dem, der brokker sig, og det prædikat har jeg da tit fået sat på mig. Men vi kan jo tage cabotage-debatten. Den kom der først gang i, efter vi holdt et stort møde ovre i Middelfart (i 2012, red.), hvor Erik Østergaard (DTL’s direktør, red.) overgav sig til at begynde at interessere sig for dét. Han har jo sidenhen ikke forsømt at tage sin del af æren for det, men hvad vi i FDL udrettede for egne midler og uden penge, det bliver glemt lidt i farten, siger Christian Jensen.
- I FDL er det stadig vognmænd, der sætter retningen. Sådan er det jo ikke i andre organisationer i dag, hvor der er ansat et næste led til at kæmpe kampene. For den enkelte vognmands skyld ville jeg da ønske, at der var et meget større kor, der sagde tingene ligeud, fordi så fik vi måske lidt mere igennem. Men jeg overgiver mig også helt til værdien af at have dygtige mennesker, der sidder og fordyber sig i tingene, når der i dag er så mange regler og bekendtgørelser, der hele tiden er på vej.
Er du selv blevet rundere med årene, når du blander dig i debatten?
- Det kan man nok tydeligst se på et fotografi… men nej, det synes jeg faktisk ikke. Dybt inde i mig selv er jeg en person, der involverer mig politisk, både gennem direkte politik og organisationerne. Forleden blandede jeg mig i debatten på lastbilmagasinet.dk om grisetransporter, og bagefter blev jeg ringet op af en vognmand, der takkede mig for, at jeg skrev det, som det var. Hvis det skulle have været igennem en direktør først, så var der nok blevet rettet lidt i det, siger Christian Jensen.
På Nordvej 12 i Frederikshavn, hvor Fiskelogistik Gruppen i dag holder til, er Christian Jensen stadig en central del af den daglige drift i vognmandsfirmaet.
- Jeg har ikke noget med transporterne at gøre, men alt, hvad der hedder biler, reparationer, service og den slags kommer forbi mit skrivebord. Der er ikke en reparationsfaktura, der ikke får mit – kritiske, siger de – blik, og det er også mig, der tager hånd om det, hvis der er noget. Men alt trækkende materiel er i dag leaset med fuld service, så det har jo minimeret antallet af papirer på mit bord, forklarer Christian Jensen.
Igennem 60 år har vognmandsfirmaet formået at levere sorte tal på bundlinjen – og det er ikke uden en vis tilfredshed, at det også ser ud til at lykkes holde skansen gennem corona-krisen, selvom mange af kunderne har været hårdt ramt af nedlukninger – med færre transporter til følge.
- Vi er kommet igennem corona uden at tage del i nogen kompensationsordninger. Så er der nogen, der har holdt noget ferie, som de ellers ikke plejer, og andre har været villige til at gå lidt på arbejdsfordeling, men det har ikke været ret meget. Flere har faktisk sagt, at de syntes, at det var skønt med sådan en måneds ferie. Men det er jo så også fordi, at de ved, at de kommer tilbage til arbejdet, konstaterer Christian Jensen.
For 60-års jubilaren kalder arbejdet hver dag, formentlig også på selve jubilæumsdagen – og nedtrapningen har indtil videre været ganske moderat for den erfarne nordjyde.
- Hvis jeg engang imellem vælger at tage en dag fri, så er der ikke noget problem i det. Jeg behøver ikke være her hver dag, men jeg er her nok 75 procent af det, jeg var før. Så min hverdag er næsten akkurat den samme, som den altid har været – men lidt mere uforpligtende.
Christian Jensen regner med at markere 60-års jubilæet på et senere tidspunkt, når corona-restriktionerne er løsnet op.