23948sdkhjf

Lånte fjer eller kejserens nye klæder?

Fragtmanden Jens-Ole Larsen har gennemgået postvæsenets regnskab – og er ikke imponeret, fremgår det af dette debatindlæg:

Inden vi alle sammen får hænderne helt op over hovedet i vild begejstring over, at ”Postmand Per” har tjent penge, så lad os lige faktatjekke det hele lidt.

Peter Kjær (direktør i PostNord Danmark) er dygtig, men er han for dygtig? Når han i interviews fortæller, at VI har tjent penge, og det sker i Dansk TV - burde det så ikke være svensk TV, han optræder i, da det er i Sverige, pengene er tjent?

Og måske er der mere grund til at græde end smile her, fordi digitaliseringen starter for fuld kraft nu i Sverige, så den omstilling med E-Boks, vi i Danmark snart er igennem, den kommer for fuld skrue nu i Sverige. Så måske står man og smiler og klapper, lige på kanten af afgrunden, der ”hinsidan” i Sverige.

Danmark er på trods af mange pakker, stadig et hul i jorden.

Det mest interessante i PostNord-regnskabet er siderne om Danmark.

Her kan man se, at de laver et overskud før renter på 120 mio. kr. i Danmark. Det ser i sig selv fint ud, men man skal jo lige trække tilskuddet fra, og så er det fortsat en underskudsforretning. Stort set alle pengene tjenes i Sverige.

Herudover skriver de, at de tilskud, som de får fra den danske stat, ikke dækker omkostningerne til befordringspligten (!) i afsnittet ”major events” i oktober-december. Det virker helt vildt, hvis det er rigtigt.

Personligt får man jo aldrig et brev mere, så hvilken ”befordring” er det egentlig, der er tale om? Jeg bor ude på landet, faktisk hedder det ”ødemark” lige ved siden af, men alligevel kan jeg på en dag få besøg af PostNord, GLS samt to private aktører med reklamer/avis mm.

Selvom det ikke er hver dag, der kommer pakker, men nok i snit hver anden, så har jeg altså minimum 2,5 besøg på matriklen hver dag undtagen weekend, her kommer der kun nogen om søndagen. Så lad os bare udfordre den ”befordringspligt”, der er rigeligt med aktører.

Deres samlede renteudgifter er på 317 mio. svenske kroner. Danmark må formodes at skulle dække en stor del af dette (da det er her, hvor der historisk har været underskud), og der må således være nogle interne renter, der ikke er med i regnskabet for Danmark. Hvor meget det er, kan man jo ikke vide. Men man må formode, der snart er ved at komme styr på bogføringen, så man sender omkostninger til de afdelinger der rent faktisk også har dem. Men få nu som minimum lige styr på de renter, tak!

Derudover kan man se, at de har fået 142 mio. svenske kroner i kompensation fra staterne til at dække corona-omkostninger (afsnittet: Impact of the corona pandemic). Det er ikke til at vide, hvordan de penge er landet i regnskabet.

Til slut i samme afsnit står der, at de har udskudt en masse investeringer. Det kan dække over meget, men indikerer, at man skal passe på likviditeten af en eller anden grund.

Man kan i hvert fald roligt sige, at Postnord i Danmark ikke er en overskudsforretning, da der er større tilskud fra staten, end der er overskud.

Herudover er der ikke korrigeret for renteudgifter i resultatet på 120 mio. kr., hvorfor resultatet må antages at være betragteligt lavere.

Så kære Peter Kjær, tillykke til PostNord trods alt, men glæden skal ligge lidt mere nord/øst, end den gør, når du er på TV…

Det kan godt være, vi kan tæske svenskerne i fodbold og håndbold og i mange andre ting, men ikke lige i post.

Så føler du dig ikke lidt ”nøgen”, Peter? Det er jo ikke din sejr, eller Danmarks.

Jeg ved godt, du skal markedsføre dig og din virksomhed, men gør det dog ikke med lånte fjer, det klæder dig ikke, og der er helt sikkert politikere, der godt kan læse og regne, og så klinger det sgu ærligt talt lidt hult i alles ører.

Men indrømmet, godt mediestunt, som nok skal narre en del, der ikke er nede i detaljen.

Som I alle ved, så vil vi i Foreningen STOP Unfair Fragt normalt ikke bekymre os om det store PostNord, befordringspligt, tjenestemænd osv. Der er mange følelser i det, og politik. Det er der ikke i PostNord Logistics A/S, som ene og alene er en vognmandsforretning, der år efter år drives med store tab.

Det er kun PostNord Logistics, der interesserer os, men da vi ved, at man hos PostNord godt kan få blandet æbler, pærer og bananer lidt rundt, og det kan være svært for danske skatteydere at skelne, så synes vi, det er på sin plads at nævne, at PostNord Danmark ikke tjener penge – og derfor ikke har råd til at have en hobby, der hedder PostNord Logistics.

Jeg vil gerne for god ordens skyld understrege, at ovennævnte betragtninger alene er fremsat som mig selv, min egen personlige holdning, ikke hverken som Danske Fragtmænd, Foreningen STOP Unfair Fragt eller andet.

Jeg synes bare, det kræver en præcisering, når man fortæller vidt og bredt på TV hvor godt det går, og fortæller en historie. Og dagen efter kan man læse, at samme Peter Kjær udtaler sig således andetsteds, det er måske lige useriøst nok i min optik:

- Vi har et superlavt overskud. Medmindre vi lukker gabet på omkostningerne, vil vi langsomt dø. Vi er nået rigtigt langt og har lige fået to næsebor op over overfladen, men vi er på ingen måde olympiske medaljetagere endnu, siger Peter Kjær Jensen (Fagbladet3f.dk).

Vi ses derude, på landevejen, med eller uden tilskud, den ene mere nøgen end den anden.

Jens-Ole Larsen

Fragtmand, Slagelse

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094