23948sdkhjf

- Et håb er tændt hos mange chauffører

Debatindlæg som kommentar til denne artikel fra FDL-formand, Christian Jensen:

Det er dejligt, at Per Larsen (K) nu tager lidt action på netop denne sag. Det er det netop, fordi Per Larsens kendskab til, hvad der netop rører sig ude i landbruget, sikkert som en af de få, er næsten livslang, gennem sit lange ansættelsesforløb netop i foderbranchen.

Det er da også dejligt, at ITD og SPF gør opmærksom på, at de presser på.
I FDL er vi jo vanligt beskedne om os selv, men skal da i al ydmyghed gøre opmærksom på, at FDL vist var de første, der i klar tale gik ind og talte netop chaufførernes sag. Ja, vi gjorde det endda så klart, at vi faktisk fik mange knubbede ord fra de grisetransporterende vognmænd, som følte, at aben berettiget blev kastet på deres skuldre. Men det tager vi gerne, lige så mange gange som det skulle blive nødvendigt, for at give de chauffører en stressfri arbejdsdag, der ikke bringer deres private eksistens i fare økonomisk såvel som menneskeligt.


Men for gammelt venskab på mange områder vil jeg dog alligevel give Per Larsen et par gode oplysninger om de absolut enestående urimeligheder denne /disse sager påfører chauffører: FDL har tidligere påpeget, at denne sag ikke kan bringes ind i et normalt diskussionsleje/forhandlingsniveau mellem landmanden/vareejeren/slagteriet (som jo er samme ejerkreds), før chaufføren er 100 procent taget ud af denne ligning.
Det må være en sag, som landmand , slagteri og transportør må bringe ind i normale termer i lighed med den øvrige transportbranche.


Hvor meget en transportør vil lade sig forpligte i en transportkontrakt med et landmandsejet slagteri/private slagterier er jo helt og holdent op til dem selv, men at sende aben videre til chaufføren burde få dem til at skamme sig. Jeg synes ikke, det tjener deres image positivt. Man kan som arbejdsgiver være ærgerlig over skader af enhver art forvoldt af en ansat/chauffør. Men sådan er det nu engang, og derfor har vi jo også forsikret os, så godt vi kan.


Når det så er sagt, så kan jeg simpelthen ikke forstå, at man overhovedet kan få chauffører til at køre et eneste læs dyr under disse betingelser.
Forestil jer lige at, en vognmandsansat chauffør, ja, for den sags skyld en chauffør fra de store foderstoffirmaer, kommer til at læsse foder af i en forkert silo hos en grisefarmer. Tror nogen på, at denne chauffør bliver stillet økonomisk til ansvar ? Nej, selvfølgelig gør han ikke det. Det ville jo også være urimeligt ud over alle grænser. Vognmanden/foderstoffirmaet har selvfølgelig en forsikring, der inddrages i påkommende tilfælde.
Men det har vognmanden altså også, når det drejer sig om dyr. Han vil bare gerne undgå at inddrage den.


Nej, evt. skadesager, uanset årsag og omfang , når det drejer sig om transport, må nu engang være en sag mellem vareejer/varemodtager og transportøren. Så hold chaufførerne helt uden for, hvilket jeg håber, de snart igen stiller krav om.

Er der så chauffører, der ikke lever op til vognmandens kalkulerede skadesprocnet, så må de ordne disse sager indbyrdes.

Så Per Larsen, hvis du vil kæmpe chaufførernes kamp for retfærdighed, så må du med risiko for at falde i unåde hos nogle af dine landbrugsvenner kæmpe for, som FDL tidligere har foreslået og bedt chaufførerne have som krav, at chaufførernes navn og øvrige tilstedeværelse skal bogstaveligt skrives helt ud af lovgivningen.

Så det er løsningen på opgaven. Og den kamp er alene transportørens opgave.

Så Per Larsen, vi støtter dig i kampen, og jeg tror, du har tændt et håb ved mange chauffører.

Christian Jensen
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124