- Opbyggerregler – en fremtid med forandringer
Redaktionen har modtaget dette debatindlæg om de kommende regler for opbyggere, der træder i kraft næste år:
I mange år har man inden for EU udstukket regler for, hvordan man som opbygger skal forholde sig til de opbygninger, man leverer til kunderne. Allerede tilbage i 2007 kom de første regelsæt i EU-direktivet 2007/46.
Omkring os har samtlige EU-lande samt Norge implementeret disse regler for at sikre en langsom opstart for opbyggerne. 1 september 2019 trådte så den nye EU-forordning 2018/858 i kraft.
I Danmark har man ikke, som i andre EU-lande, implementeret EU-direktivet fra 2007. Det har haft stor betydning for de danske opbyggere, der nu, 13 år efter, skal starte der, hvor de andre opbyggere i andre lande har startet tilbage i 2007.
En samlet flok af organisationer har i fællesskab gjort, hvad de kunne for at sikre, at opbyggerne og myndighederne kan forberede sig på denne forordning, hvilket har resulteret i, at der ved lov skete en udskydelse til 1 januar 2022.
I SKAD har vi gennem årene arbejdet med EU-regelsæt, herunder direktivet 2007/46 og UN-ECE regulativer, da vi var klar over, at der ville komme krav, som skal introduceres i Danmark. Derfor har vi løbende informeret og også skrevet artikler i pressen. I denne forbindelse har input fra vores søsterorganisationer i andre EU-lande bidraget i stor stil, da man her allerede har været i fuld gang i mange år. Det er vigtigt at have den praktiske tilgang til området, da det er grundlæggende for en organisation at sikre, at opbyggermedlemmerne også forstår, hvad konkret der skal ske.
SKAD har været positive, og det er vi fortsat, da vi både kan se, at Færdselsstyrelsen tager vores kritik og input alvorligt, samt fordi EU-forordningen også giver flere fordele, såfremt man ønsker at anvende disse.
I et online møde med styrelsen 22 januar i år blev vi, som andre organisationer før os, oplyst om det videre forløb, og det er vores opfattelse, at styrelsen gør alt for at sikre, at opbyggernes opgaver i forbindelse med dokumentation og godkendelse sker så lempeligt som muligt. Det skal dog også understreges, at Danmark, som andre EU-lande, skal overholde loven.
Her spiller den individuelle enkeltstyksgodkendelse en væsentlig rolle. SKAD har den opfattelse, at over 90 % af de opbyggede køretøjer vil være enkeltstyksgodkendelser. Her har styrelsen lyttet til de input, SKAD har givet, og digitalisering, straksgodkendelse og en ny enhed skal gøre det nemt og hurtigt at få køretøjer godkendt. Det skal dog også understreges, at andre lande afviser køretøjer ved grænsen, der ikke overholder de gældende regler, så som at der skal sidde sideværn i begge sider, eller belysning, der ikke er godkendt med videre.
En af de opgaver, opbyggerne kommer til at stå med, er både at fremskaffe og fremlægge dokumentation, ved godkendelse, som dem, der sælger til Norge, allerede er vant til.
I SKAD udarbejdes der en håndbog, der både skal bistå medlemmer i at få et værktøj til at implementere de nødvendige arbejdsgange, sikre kvalitet og relevant dokumentation. Ydermere vil håndbogen bidrage til at skabe forståelse for, hvornår man skal bruge en Teknisk Tjeneste, og hvornår ikke. Det skal understreges, at der i de færreste tilfælde ved enkeltstyksopbygning skal anvendes en teknisk tjeneste, med mindre man ændrer på det køretøj, der dækkes af et CoC. Men man kan også bruge de muligheder i forordningen, for at skabe en nemmere arbejdsgang, når man har forstået at implementere disse i ens virksomhed. Her vil SKAD bistå med råd og vejledning, så de ledelsesmæssige og organisatoriske tilpasninger kan ske.
SKAD har også en dialog med DANAK, der skal akkreditere tekniske tjenester. Desværre er der i skrivende stund ikke en eneste, der har meldt sig, hvilket understreger, at der er brug for at visualisere behovet på alle typer køretøjer fra motorcykel til den tunge sektor, samt også behov for kontrol ved om- og opbygning af brugte indregistrerede køretøjer.
Thomas Krebs, ingeniør
SKAD opbyggerbranchen
Kort om Teknisk Tjeneste og Kontrolenheden
Her en lille oversigt over hvornår der skal anvendes en teknisk tjeneste.