Elektrisk FMX skal køre jernmalm i polarklima
I et interessant udviklingsprojekt skal det svenske selskab Kaunis Iron nu benytte sig af en eldrevet Volvo FMX til at transportere jernmalm fra minen i Kaunisvaara til omlæssestationen ved Gällivare i det nordøstlige hjørne af Sverige.
Fra Gällivare kører malmen i forvejen med eldrevne tog til Narvik for at blive eksporteret – og nu kommer den indledende lastbiltransport altså også til at blive eldrevet, skriver trailer.se.
Til daglig kører omkring 25 Volvo FH-vogntog flere ”omgange” i døgnet med en bruttovægt på 90 ton og en nyttelast på 63 ton med jernmalm fra minen. Den eldrevne FMX, som har en elmotor på 400 kW kommer til at starte med til at køre en omgang i døgnet. Og med en bruttovægt på 32 ton har den en lastekapacitet på 15 ton. På længere sigt er det også planen at teste tungere kombinationer med eldrift.
- I udviklingsarbejdet er kundesamarbejdet en vigtig del af vores udviklingsproces. Derfor skal det blive spændende at følge og evaluere Kaunis Irons test af vores eldrevne Volvo FMX i et arktisk miljø, siger Ebba Bergbom Wallin, som er områdeansvarlig for eldrevne køretøjer hos Volvo Lastvagnar Sverige.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.