HH-forbindelse får medvind i ny analyse
Vejdirektoratet og dets svenske modstykke, Trafikverket, præsenterede torsdag en strategisk analyse af mulighederne for en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Analysen bekræfter ifølge DTL værdien i HH2030-projektet, der af de to myndigheder beskrives som ”et stort visionært projekt, der binder to byer, to regioner og to lande sammen”.
- Vi har allerede en række beregninger, der viser et solidt økonomisk bæredygtigt projekt – et projekt der afgørende kan styrke ikke bare Øresundsregionen, men som binder både Norge og Sverige tættere sammen med Europas fastland, herunder til Hamburg via den nye Femern Bælt forbindelse, med Danmark som knudepunkt, siger DTL-direktør Erik Østergaard.
Analysen fra myndighederne viser, at selve vejdelen er rentabel med en samfundsøkonomisk gevinst ved en intern rente på 5 pct. og knap 6 mia. i nettonutidsværdi, mens banedelen halter bagefter med 2,9 pct. intern rente.
Mulighed for EU-finansiering
- Der bør kigges nærmere på banedelen, for efter min opfattelse er det også et spørgsmål om, hvorvidt man kobler forbindelsen til det øvrige Sverige og dermed kan give togtransporten merværdi. Til gengæld viser vejdelen klart værdien af så vigtigt et projekt. Det fortjener, at vi nu tager skridtet videre og sikrer fremtidens behov, herunder mulighederne for finansiering fra EU med op til 50% af projektet, siger Erik Østergaard.
HH2030-gruppen arbejder efter en brugerfinansieret forbindelse til både biler og tog.
- Værdien af Øresundsbroen har været enorm og tjener hver dag til fordel for begge vores samfund. Med en HH-forbindelse kan vi yderligere styrke integrationen og det sydlige Skandinavien som økonomisk vækstcenter, mener DTL-direktøren.