Chauffører bliver igen nægtet adgang til toilet: - Ydmygende og pinligt
En lukket dør til toilettet og en pegefinger der viste i retning af nærmeste burgerbar, hvor der måske var en mulighed for at bruge deres. Men hos burgerbaren var toilettet også lukket, så eneste mulighed var at sætte sig bag et træ.
Det var, hvad selvkørende vognmand Niels Jørgen Nielsen for nylig oplevede, da han efter en lang dag på jobbet skulle bruge et toilet.
- Det var ydmygende, det var pinligt, og det var simpelthen ikke okay. Jeg er ikke ude på at hænge nogen ud, men når vi chauffører kan låne kuglepenne, løftevogne og må stå inde på lageret, så må vi vel også låne toilettet, når det er nødvendigt, siger Niels Jørgen Nielsen.
Under denne anden nedlukning af Danmark på grund af corona, oplever flere og flere chauffører igen at møde en lukket toiletdør og en henvisning til et offentligt toilet. Under første nedlukning tilbage i marts og april var Lastbil Magasinet i kontakt med en række chauffører, der påpegede problemet med lukkede toiletter ved virksomhederne.
Også de to største vognmandsorganisationer, DTL og ITD, fik flere henvendelser fra medlemmer, der fortalte, at adgangen til toiletter for chaufførerne var blevet begrænset i takt med, at coronavirus lukkede Danmark ned.
Den gang kom branchen (DTL, ITD, ATL, 3F, DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Speeditører, SLD red.) med en række anbefalinger til chauffører, vognmænd, terminaler og transportkøbere om, hvordan man skulle forholde sig – og der var ingen tvivl om, hvad organisationerne mente. Chaufførerne skal behandles med respekt og have adgang til et toilet.
Men de velmenende anbefalinger er åbenbart gået i glemmebogen hos transportkøberne. For nu er problemet vendt tilbage.
- Når jeg spørger mine kolleger, har de alle stået over for det samme som mig for nylig. At stå hos en kunde og spørge, om man må låne toilettet og få svaret ”nej, det må du ikke”. Ingen af os beder om et privattoilet med hvide håndklæder og lavendelsæbe. En toiletvogn med en spand og en håndvask er fint. Bare vi for søren da kan komme på toilettet, siger Niels Jørgen Nielsen.
Han har prøvet at råbe sundhedsstyrelsen op. De henviste ham til Beskæftigelsesministeriet, der ikke har svaret på den mail, Niels Jørgen Nielsen sendte 13. januar. Derfor føler den selvkørende vognmand, at han taler for døve øren, når han prøver at få svar på, hvordan man som chauffør skal klare en lang arbejdsdag, når flere og flere virksomheder, med corona som begrundelse, lukker adgangen til toiletter for de chauffører, der kommer med varer og gods.
Hvad håber du på at få ud af at henvende dig til sundhedsstyrelsen og Beskæftigelsesministeriet?
- Det kunne måske hjælpe, hvis de kom med en vejledning til virksomhederne, hvori det blev beskrevet, at der hverken er større eller mindre smitterisiko ved at lade chauffører bruge toilettet, at det blev anbefalet, at de opstiller en toiletvogn, hvis de ikke vil lade chauffører bruge samme toilet som de ansatte og at det er en hel basal ret at kunne få adgang til et toilet, hvis det er nødvendigt. Jeg savner noget sund fornuft hos virksomhederne, det er såmænd det eneste, siger Niels Jørgen Nielsen.
Niels Jørgen Nielsen har ikke lyst til at hænge nogle virksomheder ud med navn, men redaktionen er bekendt med navnene på seks virksomheder i Jylland, hvor Niels Jørgen Nielsen er blevet nægtet adgang til toilettet.
Lastbil Magasinet har kontaktet Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) for at få svar på, om det er rimeligt, at lastbilchauffører nægtes adgang til toiletter ved de virksomheder, de kommer til, og om det er rimelige forhold for arbejdstagere i Danmark at være henvist til at ”gå på toilet” bag et træ.
Beskæftigelsesministeren er ikke vendt tilbage med svar inden redaktionens afslutning.