23948sdkhjf

Lastbiltrailere på godstog forbudt over Storebælt

Onsdag 13. januar gjorde en borger politiet opmærksom på, at en vogn på et godstog tilsyneladende vippede, da den var på vej ad lavbroen over Storebælt i retning mod Fyn. Da toget blev stoppet og undersøgt i Nyborg, viste det sig, at en lastbiltrailer fra Carlsberg ikke var ordentligt sikret.

Akkurat som ved ulykken i januar 2019, hvor otte mennesker blev dræbt af en løs lastbiltrailer mod et passagertog, var godstoget fra DB Cargo. Traileren var også af samme type, om end toget denne gang kørte med nedsat hastighed på ca. 80 km/t.

Det vil i den kommende tid føre til flere lastbiltransporter på tværs af landet, fordi lastbiltrailere på godsvogne foreløbig ikke er tilladt over Storebælt. Forbuddet kommer til at vare, indtil Havarikommissionen har afleveret en rapport, hvorefter transportminister Benny Engelbrecht vil indkalde Folketingets partier til at vurdere, hvad der skal ske.

- Jeg kan jo kun gisne om, hvad de nærmere omstændigheder er. Hvis det er sådan, at der er tale om procedure, som ikke er blevet overholdt, så er det alvorligt, og så må vi se på konsekvenserne af det. Hvis det er sådan, at procedurene er overholdt, må vi have en forklaring på, hvorfor det kunne ske, siger Benny Engelbrecht til dr.dk.

DB Cargo hilser undersøgelsen velkommen i en skriftlig udtalelse.

- Der har ikke været direkte fare for mennesker og materiale i denne situation. Selvom den tilsyneladende ikke har forrykket sig uden for det, der er togets profil i højde og bredde er det klart, at vi ser på dette med den størst mulige alvor, skriver DB Cargo til dr.dk.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125