23948sdkhjf

Chauffører sendt ud i kulden i lange køer

I sne og slud skal containerne ud. Men det kan også blive for meget af det gode. Især når man er tvunget til at stå udendørs i nedbør, blæst og temperaturer omkring frysepunktet, og så i op til en halv time ad gangen – ofte flere gange om dagen.

Men sådan er virkeligheden for de mange chauffører, der hver dag henter og bringer containere fra Nordhavnen i København. Chaufførerne skal nemlig hver gang en tur omkring Toldekspeditionen på Containervej, og det er i de seneste uger blevet en kold omgang.

- Da mundbindskravet kom i sin tid, blev det fjernet efter et par dage, fordi de gerne ville kunne genkende os. Det varede indtil nytår, og så havde tolderne pludselig visir og mundbind på, og vi måtte kun være to personer inde ved skranken, en enkelt i en mellemgang, og resten af os kan så stå udenfor i ruskende regn og blæst i halve timer, fortæller Henning ”Baloo” Olsen.

Han er en af de mange chauffører, som hver dag kommer i frihavnen for at læsse containere af og på. Og det har siden årsskiftet været en kold fornøjelse, for chaufførerne har hverken haft læ eller overdækning til at skærme mod vejret, der har vist lidt tænder i begyndelsen af januar.

- På et tidspunkt stod vi 20-25 mand i køen, og det tager bare sin tid. Normalt kunne tolderne ekspedere flere ad gangen, men når de kun kan have to inde på kontoret ad gangen, tager det længere tid. Og der er flere af os, der indimellem kommer derinde 5-6 gange om dagen, forklarer Henning Olsen.

Hele frihavnsområdet hører under havneoperatøren Copenhagen Malmö Port, men chaufførernes forhold er i sidste ende arbejdsgiverens ansvar. Og de store transportører på havnen bruger i høj grad undervognmænd til at køre containerne og har derfor ikke noget arbejdsgiveransvar.

- Et eller andet sted er jeg så naiv at tro, at de store transportører burde kunne samarbejde. For de er jo ikke noget værd uden os, hverken havnen eller transportørerne. Men de kan ikke finde ud af at snakke sammen, de vil hellere bare konkurrere. Det er skidt, og det er bare den enkelte chauffør, der kommer til at stå med skægget i postkassen, siger Henning Olsen.

Han har selv kontaktet Arbejdstilsynet, som ikke kunne gøre noget i sagen. På Henning Olsens opfordring har en repræsentant fra 3F været ude og besigtige kø-forholdene for chaufførerne.

- Han sagde, at det var fuldstændig horribelt, og at der skulle gøres noget. Men da jeg ringede dagen efter, havde de lagt sagen på hylden, fordi de var bange for, at man bare ville synes, vi var nogle pivskide. Det blev jeg sgu noget overrasket over, og også meget skuffet.

Hvad tænker du selv? Er I nogle pivskide?

- Næ, det synes jeg ikke. Når man skal stå en halv time i kø for at aflevere en container, og så stå i kø en halv time igen for at hente en container. Så er det ligemeget, hvor meget tøj man tager på. Problemet er, at vi kan ikke sætte os ind i bilerne og holde varmen, for så mister du bare pladsen i køen.

- Og så er det bare et godt eksempel på de problemer, vi har mange steder rundt omkring, hvor vi kommer og skal holde og bruge tid. Der er stort set ingen toiletter, ingen badeforhold og ingen p-pladser. Der er ingen, der vil betale for den slags til chaufførerne. Jeg synes jo, det er skammeligt og barnligt, at de store transportører ikke kan finde ud af at snakke sammen og lave nogle ordentlige forhold til os, siger Henning Olsen.

Lastbil Magasinet kontaktede onsdag morgen CMP for en kommentar til forholdene for chaufførerne ved tolden på Nordhavnen. Efter Lastbil Magasinets henvendelse er der blevet opsat en enkelt pavillon til den udendørs kø, og det er også blevet muligt at sluse to chauffører ind i en mellemgang, mens de står i kø til toldkontoret.

CMP skriver i et svar til Lastbil Magasinet, at man "ikke har mulighed" for at stille op til et telefonisk interview - men at man er i gang med "at se på en alternativ løsning i forhold til flowet igennem toldekspeditionen". Denne løsning skulle dreje sig om evt. at etablere en dør mere i bygningen, så flere chauffører kan vente indendørs. CMP oplyser, at denne løsning i givet fald vil kunne være på plads i næste uge.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141