Det haster med 40 ton på fem-akslede lastbiler
En fremtidig model med fem-akslede 40 tons-lastbiler kræver en ændring af bekendtgørelsen om vægt- og dimensioner. Her skal 32 ton ændres til 40 ton. Hos DTL ser man intet til hinder for, at den ændring let kan besluttes og ville kunne træde i kraft for eksempel 1. juli 2021.
DTL har derfor skrevet til transportminister Benny Engelbrecht og til Færdselsstyrelsen for at gøre dem opmærksomme på vigtigheden af en afklaring, oplyser brancheorganisationen.
- Med de lange leveringstider, der er på nye lastbiler, så haster det med at få en sådan beslutning meldt ud, så lastbilerne med fem aksler og 40 ton kan bestilles hjem, siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.
- Angiveligt ligger der allerede en færdig rapport hos myndighederne om spørgsmålet, og så vidt vi er orienteret, så skulle konklusionen være positivt indstillet overfor fem-akslede 40 tons lastbiler.