Vejskat for lastbiler over 12 ton kommer i 2025
S-regeringen har indgået en klimaaftale med SF, Enhedslisten og De Radikale, som bl.a. indebærer, at der er efter planen skal indføres en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 ton på danske veje i 2025.
Til den tid skal Danmark udtræde af samarbejdet om eurovignetten og indføre vores egen vejskat. Detaljerne i den nye lastbil-vejskat skal aftales senere, men DTL vender allerede tommelfingeren nedad:
- En kilometerafgift for lastbiler er problematisk. Det er en ekstrem dyr måde at opkræve skat på og det provenu der er, bør gå tilbage til det transporterhvervet, der skal betale regningen. Det er en meget lidt velkommen julegave i rent rødt gavepapir. Resultatet er at ”fodre hunden med sin egen hale – det bliver forbrugerne, der i sidste ende kommer til at betale regningen, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.
- Politikerne må have glemt hvem, der har kørt og sikret forsyningerne, mens resten af samfundet lukkede ned. Lastbilerne kan ikke bare lige skiftes ud, fordi alternativerne ikke findes. Vi har helt nye tal for, at danskerne aldrig har været mere velhavende, og politisk vil man nu have flere el-biler.
- Nu er det så åbenbart et projekt, der tænkes iværksat i 2025, og meget kan ske inden da. Men uanset hvad, vil lastbilerne i Danmark med en sådan afgift blive beskattet med yderligere to milliarder kroner om år, udtaler DTL – Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard.
- Der forsvinder cirka en milliard kroner i såkaldt ”tilbageløb” på grund af nedgang i økonomisk aktivitet og statens indtægt er på andre skatter og afgifter samt til at inddrive og administrere ordningen. Jeg mener helt klart, at både regering og forligspartier er helt på vildspor, udtaler Erik Østergaard, og fortsætter:
DTL har siddet med i regeringens klimapartnerskab, og vi var i den forbindelse med til at udvikle en stribe forslag til regeringen. Forslag som rettede sig mod reel, positiv klimaeffekt, som også vil hjælpe på trængslen, og som ikke kaster rundt med regningerne for den omstilling, som Danmark naturligvis også skal undergå i de kommende år. Jeg er dybt skuffet over den behandling, vi nu har fået med dette initiativ, slutter Erik Østergaard.