Pihlen peger på ministeren: Hvor bliver planen af, Benny?
Det er ikke nemt for oppositionen at få noget klart svar på, hvornår regeringen vil rykke i forhold til at få udvidet eksisterende veje og få skabt nye.
Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har flere gange søgt at få konkrete svar fra transportminister Benny Engelbrecht, men hver gang har det lydt, at ministeren vil søge at lave en politisk bred og langsigtet plan for området, der kan overleve skiftende politiske flertal – uden at vi dog nogensinde er blevet klogere på, hvornår disse forhandlinger vil finde sted, og hvornår konkrete anlægsprojekter kan sættes i gang.
I marts 2019 præsenterede den daværende blå regering en infrastrukturplan, som også flere S-borgmestre rundt om i landet i forbindelse med valgkampen til Folketingsvalget i sommeren 2019 talte varmt om. Men siden da er regeringsmagten skiftet, og blå blok i Folketinget har forgæves spejdet efter, at der kom politisk skred i forhandlingerne.
- Der lå en trafikaftale, som også S-borgmestre jublede over. I valgkampen blev der talt meget om veje, men efter valget blev aftalen så revet i stykker. Vi har fremsat beslutningsforslag, haft forespørgsler, indkaldt til samråd og stillet skriftlige spørgsmål, men hver gang har svaret fra ministeren været ”ikke lige nu”. Nu er der ikke flere redskaber at tage af, og med beslutningen om, at tingene skal udsættes, står regeringen tilbage med et stort ansvar. Vi er allerede et par år bagud på området, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Senest har han 10. november skriftligt over for transportministeren påpeget, at det nu er 500 dage siden, VLAK-regerings infrastrukturplan blev skrinlagt af den nuværende regering, og han har derfor spurgt ministeren, om han vil love, at der ikke går yderligere 500 dage, før en ny infrastrukturaftale er i hus?
Men af ministersvaret fremgår det, at Benny Engelbrecht ikke vil love noget som helst om en tidsramme.
- Det er fortsat min ambition at forhandle en langsigtet og bredt politisk funderet aftale om de kommende års investeringer i infrastrukturen. Det er også min klare ambition at indkalde til forhandlinger herom, så snart der er grundlag herfor. Da en bred politisk aftale i sagens natur afhænger af forhandlingsviljen blandt Folketingets partier, kan jeg dog ikke love, hvornår en infrastrukturaftale vil være indgået, siger transportministeren i sit skriftlige svar til Kristian Pihl Lorentzen og Folketingets Transportudvalg.
- Og nej, det er jo ikke et svar, vi bliver klogere af, siger Kristian Pihl Lorentzen, der mener, at Danmark bliver et ”fattigere og mere usammenhængende” land for hver dag, der går, uden en aftale på området.
Kristian Pihl Lorentzen påpeger, at man eksempelvis kan tage kroner fra regeringens 'krigskasse' i forbindelse med finanslovsudspillet og bruge dem på anlægsprojekter i 2021. For eksempel til en udvidelse af E45 og E20 ved Kolding og en udvidelse af E20 syd om Odense.
- Der kan man gå i gang hurtigt. Og så mangler vi en udvidelse af rastepladskapaciteten langs motorvejen, siger Kristian Pihl Lorentzen, der sammen med den øvrige opposition har en lang liste over infrastrukturprojekter.