23948sdkhjf

Brosprøjten klar til at gå i aktion på Storebælt

Den specialfremstillede brandbil, som allerede er døbt ”Brosprøjten”, blev torsdag demonstreret hos Slagelse Brand og Redning i Korsør. Brandbilen er i stand til at klare selv de helt voldsomme hændelser og skal fremover indgå som en fast bestanddel af beredskabet på Storebæltsbroen.

- Storebæltsbroen er en vigtig livsnerve for trafikken i Danmark, og derfor har vi kontinuerligt et stort fokus på, at broen er åben og sikker at køre over. Den specialdesignede brandbil vil sammen med en brandsikring af østbroens hovedkabler, som vi foretog sidste år, være med til at højne sikkerheden for de mange tusinde daglige brugere ved at minimere risikoen for skader på vores konstruktioner, siger Lars Fuhr Pedersen teknisk direktør i Sund & Bælt.

Godt 1.200 meter af østbroens store hovedkabler blev i 2019 brandsikret tættest ved vejbanen med brandhæmmende maling og isolerende brandtæpper, som skåner stålet i broens kabler mod varmen ved en brand og forhindrer, konstruktionerne tager skade, selv ved en kraftig og længerevarende brand.

Brandbilen er tilpasset forholdene på Storebæltsbroen

Udstyret med en 14 meter lang bom kan det nye brandkøretøj med en fjernstyret vandkanon sprøjte vand ind fra broens yderside og nå ellers svært tilgængelige og kritiske steder. Der er stillet skarpe krav til køretøjets udstyr, så det både er i stand til at klare de mere normale ulykker på broen, men også de helt voldsomme hændelser.

»Vi har, i tæt samarbejde med Sund og Bælt, beskrevet hvordan køretøjet skulle bygges, og hvilket udstyr som skulle være på. Det er et vigtigt samarbejde omkring en vigtig trafikåre i Danmark, at vi i fællesskab arbejder for at løse hændelser så hurtigt som man kan – og at vi sikrer, at der er det rigtige materiel til rådighed. Jo større og mere kompliceret en hændelse er, desto længere tid vil det også tage at løse den. Men vores håb er, at vi med den nye brosprøjte kan løse disse nemmere og hurtigere, så vi hurtigere vil kunne få trafikken til køre igen,« siger Michael Djervad, Beredskabschef i Slagelse Brand og Redning.

Bl.a. har brosprøjten et helt særligt ”skumanlæg”, som er beregnet til hurtigt at kunne slå kraftige brand ned. Den er monteret med en særlig bom på taget med en vandkanon, som vil kunne svinges ud over brosiden og angribe brande udefra, hvor mandskabet ellers ikke vil kunne nå, samt oppefra. Og så er brosprøjten også udstyret med en bjærgningsgrill på bagenden, så den vil kunne nødflytte køretøjer væk fra broen.

Fakta om brandbilen

Fundamentet er en 4-akslet Scania P500 med opbygning fra Rosenbauer.

Specialsprøjten er udstyret med en 14 meter lang bom, der kan drejes i en vilkårlig retning

Yderst på bommen er der en fjernstyret vandkanon

Brandfolkene kan følge vandkanonens arbejde via et almindeligt og et termisk kamera.

Der er plads til 6000 liter vand.

CAF – Compressed Air Foram system, der blander skumvæske i vandet og giver en større slukningseffekt.

Bjergningsbom til køretøjer under 3500 kg.

Brandbilen finansieres gennem beredskabsaftalen mellem Sund & Bælt og Slagelse Brand og Redning. Det er Slagelse Brand og Redning, der betjener brandbilen.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234