Scania opfører eget batterilaboratorium
Med Scanias planlagte markedsintroduktion af el-lastbiler og -busser i de kommende år er der et stigende behov for at intensivere i forskning og udvikling af skræddersyet batteriteknologi og tilhørende test.
Scania investerer derfor, hvad der svarer til mere end 115 millioner danske kroner i et nyt batterilaboratorium i forbindelse med sit forsknings- og udviklingscenter, Scania Technical Centre, i Södertälje syd for Stockholm.
Opførelsen af det 1.000 m2 store laboratorium er gået i gang, og byggeriet forventes at være afsluttet i foråret 2021. Efter omfattende tests og verifikation af udstyr og instrumenter vil laboratoriet være i fuld drift i efteråret 2021. Laboratoriet vil indeholde tre testhaller på hver 250 m2 for udvikling og test af battericeller, -moduler og -pakker. Ud over de tre haller vil laboratoriet også blive udstyret med faciliteter til testforberedelse for at forbedre arbejdsmiljøet, sikkerheden og effektiviteten på laboratoriet.
- Med det accelererende tempo i udviklingen af batteriteknologi vil laboratoriet styrke vores kapacitet til udvikling af batterier i den rigtige størrelse og med de rigtige egenskaber til ethvert anvendelsesområde, siger Claes Erixon, chef for forskning og udvikling på Scania.
- Vi har en ambitiøs køreplan foran os og planlægger løbende at lancere nye og opdaterede elektriske produkter med tilhørende batteritjenester i de kommende år. Det understreger behovet for indsigt og kompetencer i verdensklasse inden for batteriteknologi, når det gælder anvendelse, driftsforhold og levetid, siger han.
Laboratoriet vil primært fokusere på batteriernes ydeevne samt levetidsevaluering under forskellige klimaforhold fra -40° C til 70° C. Scanias ingeniører vil undersøge og identificere de optimale driftsbetingelser for forskellige batteriteknologier med hensyn til driftstemperatur, opladningsintensitet, effektudtag mm. for at kunne skræddersy batterierne optimalt til kundernes varierende behov.
Det nye batterilaboratorium supplerer et mindre anlæg med et klimakammer, der blev taget i brug tidligere i år til test af batteripakker. I det lille laboratorium kan Scania teste ydeevnen af batteripakker på færdigbyggede elektriske lastbiler og busser uden at afmontere batterierne. Køretøjerne er i stedet parkeret ved siden af laboratoriet og forbundet til testudstyret.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.