23948sdkhjf

Salling Group vil spare de danske veje for 40.000 lastbil-leverancer

For at gøre sin transport mere klimavenlig vil Salling Group selv bringe brød ud til sine mere end 600 butikker i Danmark. ”Det vil betyde færre lastbiler på vejene og færre kørte kilometer med markante klimagevinster til følge,” lyder det i en pressemeddelelse fra Salling Group.

Der bliver længere mellem lastbilerne på de danske veje, når Salling Group samler transporten af brød til sine butikker. Hidtil har Kohberg og Schulstad stået for levering af deres brød til Salling Groups butikker, men ved at hjemtage og samle brødleverancerne på færre terminaler, før det bliver leveret til butikkerne, vil der være betragtelige klimagevinster i form af færre kørte kilometer samt færre lastbiler på det danske vejnet.

Med den nuværende logistikløsning bliver der leveret brød til butikker og varehuse seks til syv gange på en uge ud fra fire til fem terminaler i Danmark, og det svarer til mere end 80.000 lastbilsleverancer med brød på et år.

Men når Salling Group i løbet af 2021 hjemtager transporten, vil antallet halveres til 40.000 lastbilsleverancer - bl.a. fordi brødet leveres samlet og sammen med de øvrige varer, der skal ud til butikkerne. Derudover reduceres antallet af benyttede terminaler fra fem til to.

– Vi har store ambitioner på klimaets vegne, og vi arbejder aktivt på at fremme en mere klimavenlig transport. Ved at tilrettelægge vores brødlogistisk, så der køres færrest mulige kilometer og sendes færrest mulige lastbiler ud til vores mange butikker, kan vi opnå en stor klimagevinst. Derfor samler vi nu vores transport og håndtering af brød, siger logistikdirektør i Salling Group, Nicolai Gradman.

Når brødproducenterne i dag afleverer brød til føtex, Bilka og Netto er det ikke altid med fyldte lastbiler på grund af et naturligt svingende salg af brød henover en uge. Det kræver flere ture og kørte kilometer ud fra flere terminaler, som nu kan reduceres ved at samle leverancerne og tilføre øvrige varer, hvilket Salling Group gør nu.

– Det er et betydeligt antal lastbilsleverancer, vi kan spare ved at samle logistikken og optimere vores transport og håndtering af brød. Det giver os naturligvis ambitioner for mere, men i første omgang glæder vi os til at indfri denne markante miljømæssige gevinst i løbet af 2021, uddyber Nicolai Gradman.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085