23948sdkhjf

Analyse: De politiske selvmodsigelser står i kø

Alt for meget snak – og lidt for lidt handling.


Sådan lød det i 90'erne i et stort hit fra popgruppen TV2. Denne strofe er værd at støve af netop nu, for er der nogen, der ikke gider mere snak, men vil se handling, er det dyretransportchaufførerne.


I flere år har chaufførerne følt sig meget uretfærdigt behandlet, når de rammes af bøder på mange tusinde kroner i sagerne om dyrenes transportegnethed. Bøder, som chaufførerne for en stor dels vedkommende må betale af egen lomme i sager, som de mener, de er uden en jordisk chance for at undgå.


Men nu skal det være nok. Chaufførerne meldte efter et stormøde midt i september ud, at fik de ikke inden for en måned fødevareminister Mogens Jensen i tale med henblik på at få bøderne taget af bordet, ja, så ville de indstille kørslen fra og med onsdag i denne uge.

Længe blev den markante trussel mødt af larmende tavshed fra Christiansborg. Ministeren ville ikke stille op til interview. Han henviste i stedet til sin ordfører på området, Anders Kronborg, som til Lastbil Magasinet sagde, at han da nok kunne drikke en kop kaffe med chaufførerne, men ellers gav udtryk for, at han ikke havde den store forståelse for chaufførernes vrede.


Men chaufførerne holdt fast i truslen om konflikt, og det er da også helt og holdent deres fortjeneste, at fødevareministeren mandag aften indkaldte dem og flere brancheorganisationer til et møde for at tale om problemet – ja, godt nok uden ministeren selv har kunnet afse tid til at se chaufførerne i øjnene. Nej, den opgave har han overladt til embedsfolkene.

I den 11. time fik chaufførerne altså hul igennem til ministeren. Kort forinden havde en stor dansk vognmandsorganisation advaret chaufførerne imod konflikt.


- Problemet med den urimelige ansvarsfordeling må løses professionelt ved forhandlingsbordet, og det har vognmændenes organisationer forsøgt i årevis, lød det fra organisationen.

Altså opfordrede vognmændene til en fredelig løsning med forhandling, men samtidig erkendte man, at lige netop denne strategi, trods forsøg i årevis, ikke var lykkedes. - Noget af en selvmodsigelse.

Onsdag meldte EU-parlamentarikeren Niels Fuglsang (A) sig så på banen. En politiker, som kalder dyrevelfærd for en mærkesag.


- Jeg vil selvfølgelig gerne i dialog med transportørerne og landmændene om, hvorvidt byrden og ansvaret er fordelt rigtigt, men i mellemtiden vil jeg opfordre dyretransportørerne til at være deres ansvar voksent og tjekke deres last, inden de begiver sig ud på en lang transport, og overholde den eksisterende lovgivning, i stedet for at true med strejke, lød det bombastisk fra Niels Fuglsang.

 

Altså opfordrede socialdemokraten dyretransportchaufførerne til at overholde lovgivningen... men Niels Fuglsang havde altså tilsyneladende ikke helt opfattet, at problemet er, at chaufførerne jo netop mener, at det ikke kan lade sig gøre at følge lovgivningen og undgå de her sager.

Samtidig kom Niels Fuglsang også med noget af en selvmodsigelse, da han udtalte, at han ”selvfølgelig gerne vil i dialog” med chaufførerne og samtidig kritiserede chaufførerne for at true med strejke. For det er jo åbenbart kun selvsamme strejketrussel, der nu får politikerne “i dialog” - for chaufførerne, de har altså råbt op om det her i årevis, uden at der var nogen, der gad tale med dem.

Fredag skal chaufførerne så endelig til møde i København om de voldsomme bøder. Men chaufførerne har allerede ladet forstå, at de ikke lader sig dupere af "politikersnak". De vil ikke spises af med en tom, løs snak. Nej, de møder op med håndfaste krav: Bøderne skal væk!

 

- Ender det med en sludder for en sladder, er kollegaerne ikke mere end et opkald væk. Og så kan situationen være en anden allerede på tirsdag. Så kan det være, at bilerne skal stå stille fra tirsdag, siger chaufførernes talsmand, Torben Grønhøj Jensen.

Samtidig slår han fast, at der her er tale om en gruppe chauffører, som for manges vedkommende ikke har mere end ni års skolegang i rygsækken, og som derfor er meget opmærksom på ikke at ville lade sig løbe over ende af det politiske maskineri.

Nu bliver det spændende at følge dyretransportchaufførerne fredag. At se, om de står fast og holder fast i, hvad de finder retfærdigt. For afgørelsens time er nær.

Jakob Bargmann, journalist Lastbil Magasinet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065