ATL: Sådan blev branchen ramt af coronakrisen
Enkelte transportvirksomheder fik store skrammer under første del af coronakrisen. Enkelte andre fik pludselig meget mere at lave. Men de fleste virksomheder har ikke mærket den store forskel, viser en medlemsundersøgelse lavet af ATL.
117 virksomheder har svaret på ATL’s spørgeskema. 47 procent svarer, at coronakrisen ikke indtil nu har påvirket virksomhedens omsætning. 30,8 procent har oplevet faldende omsætning og 22,2 procent stigende omsætning. Men i langt de fleste tilfælde er der tale om udsving på nogle få procent.
- Generelt er vejgodstransporten kommet godt gennem første del af coronakrisen. Det så meget bekymrende ud i begyndelsen, hvor ingen af os vidste, hvad der kom til at ske. Men hurtigt stod det klart, at lastbilerne blev ved med at rulle, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.
En af grundene til, at det ikke gik så galt, er, at byggeriet aldrig lukkede ned. Næsten 60 procent af transportvirksomhederne, der kører for byggebranchen, har haft uændret omsætning.
En anden grund er, at detailhandlen hurtigt åbnede igen. Her er der dog meget store udsving mellem virksomhederne.
De største vindere er - knap så overraskende – virksomheder inden for kategorien ”nethandel til forbrugerne”. 60 procent har haft stigende omsætning.
Hårdest ramt er den store gruppe af transportvirksomheder, der kører med stykgods og for industrien. Ikke alene er der mange, som har oplevet faldende omsætning. Et stort antal har også haft et fald i omsætningen på op mod 10 procent – enkelte endda endnu mere.
- Nogle af de virksomheder, der kører med stykgods, har desværre været nødt til at afskedige medarbejdere. Der er dog også virksomheder, der kører med stykgods, som har fundet andre muligheder. Men generelt ser det ud til, at transportvirksomhederne indtil videre har klaret sig gennem krisen uden at gennemføre store fyringsrunder, siger Lars William Wesch.