23948sdkhjf

Kort og godt på Nordhavn

En af landets flotteste kranbiler er på samme tid utrolig kort – og en lang historie om en opbygning, der først gik helt galt

»Essensen var, at den skulle være så kort som muligt, løfte så meget som muligt, og samtidig kunne køre med anhænger. Det skulle være en multibil, og det er ret svært at bygge en multibil. Man kommer altid til at gå på kompromis på en eller anden måde.«

Sådan beskriver Rasmus Fritzen selv den opgave, han satte sig for, da han for et par år siden gik i gang med at designe sin første helt nye kranbil som selvstændig vognmand.

Resultatet er i dag en opsigtsvækkende 4-akslet kranbil, der fra sin base i Nordhavn hver dag rykker ud til opgaver i københavnsområdet. Bilen er også historien om en opbygning, der først gik helt galt, men siden blev rettet op og endte som en af landets absolut flotteste – og korteste – kranbiler af sin slags.

Fundamentet er en Volvo FH540, og at det skulle være netop det mærke, var vognmanden aldrig i tvivl om. Årsagen går tilbage til barndommen, da de første spirer til Rasmus Fritzens karriere i kran-branchen blev sået. Som dreng var han ofte med en af sin gudfars venner på job, og det foregik i forskellige klassiske Volvo-modeller.

»Senere blev han selvstændig, og jeg blev lært op i hans firma. Havde han kørt Scania, havde jeg nok også kørt Scania i dag. Men for mig har Volvo bare altid været en rigtig lastbil,« fortæller Rasmus Fritzen, der i dag er 33 år.

Alligevel var hans første egen bil en Scania, som han købte (meget) brugt og renoverede.

»Selvom den var fin nok, så skulle den næste bil bare være en Volvo.«

Opbygningsfejl

Chassiset blev leveret i maj 2018, og i efteråret 2018 stod opbygningen klar. Herefter begyndte det hele dog at køre skævt. Efter at have kørt med bilen i kort tid mærkede Rasmus Fritzen, at der var noget helt galt med bilen. Opbygningen blev derfor kigget efter i sømmene, og det afslørede en lang række fejl – såsom dårlige svejsninger, bolte der selv arbejdede sig ud, og meget andet. En skønsrapport erklærede i første omgang kranbilen uegnet som løfteredskab, og den måtte derfor tages ud af drift i syv måneder. Det kostede bl.a. fabriksgarantien og indkøb af en erstatningsbil i perioden. Der venter fortsat et retsligt efterspil i sagen om en eventuel erstatning til vognmanden.

»Man skal se sig godt for, når man skal have bygget en bil op. I hvert fald når vi snakker så store og dyre opbygninger som den her. Det har jeg da lært af sagen,« konstaterer Rasmus Fritzen selv.

I samarbejde med firmaet Force Technology fik vognmanden selv – og hans far – genoprettet bilen og udbedret skaderne på opbygningen, så den i september 2019 igen var køreklar. Og siden har den kørt upåklageligt.

»Jeg er rigtig glad for både bilen og kranen i dag.«

Kort bil, lang kran

Der er tale om en Fassi-kran på 165 tm, som kan række helt op til 47 meter ud. Og det gør den fra en lastbil, som er blevet kortet op til at måle overraskende lidt fra front til bagende – nemlig helt præcist 8,65 meter.

»Jeg hejser meget inde midt i byen. Så den skulle kunne komme ind i tredje baggård, hvis der er plads til en lastbil. Der er fuld friløft på bagakslen, så den kan virkelig blive rigtig kort. Det var hovedkriteriet, at den skulle være så kort som muligt og have så lang rækkevidde som muligt,« forklarer Rasmus Fritzen.

Tre af akslerne er styrende, så selv uden at løfte bagakslen er der tale om en virkelig manøvredygtig kranbil.

»Løftet er kun lige til at kunne komme rundt om et hjørne, når man virkelig skal bruge det. Det gør, at jeg kommer ind nogle steder, hvor andre ikke kommer ind, fordi jeg har den kortere svingradius. Jeg har brugt det to gange indtil videre.«

Må gå på kompromis

Den ekstraordinært korte opbygning gør også, at man som kranchauffør skal være ekstra meget på stikkerne, når der kranes – især når man løfter ud i vandret position.

»Jo mindre base, man har for kranen, jo mindre understøttelse har man også. Så der er da nogle steder, man må gå på kompromis den vej. Der er nogle ting, den ikke kan, som en længere bil ville kunne,« forklarer vognmanden.

Seks hydrauliske støtteben er med til at stabilisere bilen så meget som muligt, når den til daglig er på job – primært i hovedstaden. De fleste arbejdsdage går med at hejse stål og byggematerialer på de ganske mange steder i København, hvor der er gang i nybyggeri. Derfor har Rasmus Fritzen også valgt at leje sig ind på en grund på Nordhavn, hvorfra han driver sit firma RF Autokran. I firmaet har han også et par anhængere og firhjulstrækkere holdende til mindre opgaver.

»Det er dejligt centralt, og jeg har altid haft min daglige gang her ude på havnen. Det er dyrt herinde, men det er centralt. Jeg sparer meget tid, når jeg skal køre og lave opgaver herinde.«

Så til søs

Vognmanden er selv vokset op i Hornbæk ved den nordøstsjællandske kyst – og ud over kraner var både også en stor del af opvæksten.

»Min familie har altid sejlet, og jeg er vokset op med bådtransport. Jeg lærte at køre både, da jeg var 18, og jeg har så også selv haft interessen for det,« fortæller Rasmus Fritzen.

Tanken med at starte som selvstændig var sådan set også at beskæftige sig med bådtransport. Til formålet har vognmanden derfor fået specialopbygget en bådanhænger – som dog kun bliver luftet nogle få gange om året for enkelte, faste kunder.

»Problemet med både er, at det er sæsonbetonet, og så skal du smide alt dit byggearbejde. Så det er svært at kombinere de to ting, men vi må se, hvad fremtiden bringer,« konstaterer han.

Det maritime islæt ses dog alligevel flere steder på bilen. Fx på frontstøttebenet, hvor der står ”Yachttransport” – og så først og fremmest på den flotte motivlakering af førerhuset, hvor en række skibe tilsyneladende udkæmper et drabeligt søslag i et oprørt hav.

Københavns klipper…

Først havde vognmanden sagnet om ”Den Flyvende Hollænder” i tankerne, men det endte med et airbrush-motiv af et større søslag, som breder sig hen over fronten og på begge sider af bilen. Inspirationen var oprindeligt ”Slaget på Reden” i København i 1801, hvor en dansk-norsk flåde var under angreb fra en britisk flåde.

»Til at starte med skulle der bare have været et motiv lige ved siden af vinduet i førersiden. Og så stak det af. Det gik lidt over gevind,« siger Rasmus Fritzen.

Resultatet er blevet en stærk og malerisk fortolkning af det gamle søslag ud for København. Kigger man nærmere på det fine værk, ser man bl.a. piratskibe og klipper i baggrunden, så den kunstneriske frihed har også fået lov at udfolde sig…

Trods genvordigheder undervejs er den selvkørende kranvognmand altså endelig blevet rigtig godt kørende – og kranende – i den ekstremt korte Volvo, som vækker berettiget opsigt på de københavnske byggepladser. Eller på lystbådehavne, når lejligheden byder sig.

»Det har været et hårdt forløb, hvor jeg ikke altid har fået sovet så meget. Men når man kører afsted med en stor båd, så er det fantastisk. Så har det været det hele værd.«

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297