23948sdkhjf

Jacob Forman om bøder: Intet er ændret med fakta-ark

I begyndelsen af december 2019 udsendte Færdselsstyrelsen kataloget over alvorligt sikkerhedskritiske fejl. Kataloget består af en række fakta-ark og forklarer, hvornår der kan være tale om alvorligt sikkerhedskritiske fejl, og hvornår henholdsvis vognmand og chauffør kan gøres ansvarlig eller ej.

Advokat og ekspert i strafferetlige færdselssager Jacob Forman har flere gange i efteråret 2019 tordnet mod de skærpede bøder, som han betegner som det største politiske selvmål rettet mod transportbranchen siden 2007, hvor man seksdoblede bøderne på køre- og hviletidsområdet, og mange chauffører forlod branchen.

Jacob Forman har flere gange sagt, at chaufførerne vil blive dømt i retten af en anklagemyndighed, som han betegner som grænsesøgende. Og det har fakta-arkene ikke ændret på.

»Overhovedet ikke. Intet er ændret på grund af en liste fra Færdselsstyrelsen. Jeg siger det, jeg hele tiden har sagt. Og de skærpede sanktioner i hænderne på grænsesøgende betjente og følgagtige bilinspektører, ansat i politiet, er årsagen til min frygt for konsekvenserne af det her. Jeg har svært ved at se listens betydning under straffesagens gennemførelse. Jeg kan ikke få øje på dens betydning,« siger Jacob Forman.

Jacob Forman har sagt, at der er en tendens, på både bus- og lastbilsiden, til, at anklagemyndigheden og politiet har en grænsesøgende adfærd og puster små fejl stort op. Han ser samtidig efter eget udsagn alt for ofte, at der i et anklageskrift på de her sager er nedlagt påstand om frakendelse af førerretten.

Har der været nogle sager allerede nu med de skærpede bøder, som du er bekendt med?

»Nej, jeg har ikke kendskab til nogen sager. Men de skal nok komme. Hangen til grænsesøgning hos politi og anklagemyndighed er enorm,« siger Jacob Forman.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074