23948sdkhjf

Ny svensk forvogn til Frejlev

Bag forkortelsen FC gemmer der sig navnet Frejlev Cementstøberi A/S, men til hverdag går den driftige cement- og betonvirksomhed i Frejlev ved Aalborg under navnet FC Beton. Virksomheden råder over i alt 18 lastbiler, der er opbygget som hhv. betonkanoner, trækkere samt forvogne til påhængsvogne og kærrer. For nylig kunne Stiholt i Aalborg supplere vognparken med endnu en ny Scania af den nye generation, denne gang en G 500 B8x4x4. For ca. 1½ år siden fik FC Beton også leveret en G 450 tandemtrækker af Stiholt.

Den nye forvogn er opbygget med 3-vejs tippelad og aftagelig, bagmonteret kran, så den både kan køre med materialer til betonproduktionen uden kran og pallegods med færdigvarer med kran. Materialerne anvendes i produktionen af bl.a. betonfliser, belægningssten, kantsten samt færdigbeton, mens færdigvarerne leveres til bl.a. byggemarkeder, entreprenører, brolæggere og private.

Det er Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen, der lige som mange gange før har stået for leveringen af den nye G 500.

Den byder bl.a. på det kompakte, men alligevel rummelige CG17L-førerhus, der af hensyn til chaufførens mange daglige ind- og udstigninger er placeret lidt lavere på chassiset. Under gulvet ligger Scanias velkendte 13-liters 6-cyl. rækkemotor på 500 hk/2.550 Nm i kombination med den lige så velkendte, 14-trins GRS905-gearkasse med to krybegear samt fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem. Drivlinen afsluttes af det solide RB662-tandembagtøj med langs- og tværgående differentialespærrer og en forholdsvis hurtig udveksling på 2,92:1. Chassiset er på fuld luftaffjedring, og af hensyn til manøvreevnen er den bageste støtteaksel styrbar samt løftbar ved tomkørsel uden kran.

FC Beton kører normalt 8-10 år med sine lastbiler, så derfor er der tegnet vedligeholdelseskontrakt inkl. udvidet drivlinegaranti på den nye Scania. Som det fremgår af billederne, er bilen udrustet med VBG kærretræk, og det skyldes, at den i løbet af et par måneder får selskab af en ny, 3-akslet kærre, så den max. tilladte vogntogsvægt kan udnyttes mere effektivt.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.24