Europas første 6-cylindrede Scania 540 leveret i Danmark
Scanias kraftigste 13-liters 6-cyl. dieselmotor har nu overhalet den mindste V8’er, når det gælder antallet af hestekræfter, og den matcher desuden den lille V8’er, når det gælder drejningsmoment. Men den nye, kraftige rækkemotor har også andre egenskaber, der kan få betydning for valget af motor i fremtidens Scania til de tunge opgaver.
Hos DanBred P/S, der hvert år transporterer flere tusinde danske avlssvin fra danske svineavlere til landmænd i hele Europa, blev der i fjor skrevet under på en ordre på godt et dusin nye Scania med 520 hk V8’ere, det store S-førerhus og lav skammelhøjde. Alle var glade, men da de første biler blev leveret, opstod der straks et akut problem.
DanBreds lukkede trailere til transport af de værdifulde avlssvin har behov for store mængder strøm til bl.a. de ventilatorer, der skal forsyne svinene med frisk, filtreret luft under transporten i de lukkede trailere for at sikre dyrenes velfærd. Den udfordring blev tidligere løst ved at montere en ekstra generator på motoren, men Scanias nye V8-motorgeneration er konstrueret så kompakt, at det ville være en dårlig løsning.
Hvad gør man så?
Og hvad gør man så? Vælger i stedet den nyeste version af Scanias velkendte, 13-liters rækkemotor, hvor pladsforholdene omkring motoren nemt giver plads til en ekstra generator. Og det vel at mærke uden at gå på kompromis med antal hestekræfter og drejningsmoment i forhold til 520 V8’eren.
»Da vi hørte, at der var en ny 540 hk-version af den 6-cyl. rækkemotor på vej, fik vores faste salgskonsulent William Madsen hos Scania i Aarhus travlt med at skaffe os sådan en. Det lykkedes ham at få fingre i en for-seriebil og skaffe den hurtigt hjem, og allerede en uge efter leveringen var vi kørende,« fortæller Ulrik Møller, der er logistics manager hos DanBred.
»Vi har nu haft den nye Scania 540 S i godt en måned, og den har allerede kørt 18.000 km. Den har gjort det rigtig godt,« fastslår han.
Hos DanBred består flåden af otte vogntog til transport af avlssvin af høj kvalitet over hele Europa. Kørselsområdet strækker sig fra Italien i syd til Finland i nord og fra Spanien i vest til Rusland i øst - og stort set alle lande derimellem. Det giver årlige kørestrækninger på op til 175.000 km, hvor kravet er optimal driftssikkerhed og brændstoføkonomi - to områder, hvor den nye 540 ligger helt fremme.
Udvikler og effektiviserer
»Vi udvikler hele tiden på vores vognpark med nye løsninger, der gavner både transporteffektiviteten og svinenes velbefindende. Vi får i øjeblikket bygget en stribe nye, lukkede trailere, der kræver endnu mere strøm end vores nuværende, og her slår selv to generatorer ikke til, «forklarer Ulrik Møller.
»Vi satser nu i stedet på det hollandske TRS-system, hvor en særlig kraftig, ekstern generator drives af trækkerens motor og kan levere endnu større mængder strøm til ventilationssystemet,« forklarer han.
Med overgangen til det nye TRS-system kunne DanBred dermed i princippet vende tilbage til de populære V8’ere, som chaufførerne sætter så stor pris på, men det sker ikke.
»Vi monterer selvfølgelig TRS-systemet på de V8’ere, som vi nåede at få leveret på den oprindelige ordre. Men med Scanias nye 6-cyl. 540 hk-motor har chaufførerne mindst lige så meget trækkraft til rådighed som i den lille V8’er. Samtidig reducerer vi egenvægten og kan forøge nyttelasten, og desuden kører den længere på literen, så vi kan reducere dieselomkostningerne. Dermed bliver Scanias kraftigste 6-cyl. motor på 540 hk vores foretrukne motor fremover,« fastslår Ulrik Møller.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.