23948sdkhjf

Tveæggede tvillinger fra Daimler og Kamaz

Med en ny fabrik rykker tyske Daimler og russiske Kamaz endnu tættere sammen om førerhus-produktion

En ny førerhus-fabrik – et resultat af samarbejdet mellem Daimler og Kamaz – er åbnet i den russiske by Chelny. Her skal det tysk-russiske partnerskab rykke tættere sammen med fælles produktion af førerhuse til Actros, Arocs og Kamaz’ nye lastbilserier:

Tysk teknologi har slået sig sammen med italiensk design i Naberezhnye Chelny i den russiske region Tatarstan. Anlægget har en produktionskapacitet på 55.000 enheder om året, når det er fuldt operationelt, og det krævede en investering på 200 millioner euro. Chelny-fabrikken har 700 ansatte og vil fremstille Mercedes-Benz Actros og Arocs-førerhuse til det russiske marked, samt den nye generation af Kamaz-førerhuse, som er baseret på den samme grundstruktur som de tyske modeller.

Det italienske firma Torino Design står for designet af både det udvendige og det indvendige af førerhusene til distribution, fjerntransport og anlægsopgaver, samt at udvikle de tekniske løsninger til at sikre montering af alle komponenter.

Det nye anlæg breder sig over et areal på 59.600 kvadratmeter på Kamaz’ historiske produktionssted. Det har 120 robot-arbejdsstationer designet til svejsning og samling af plader og et højteknologisk maleværksted, udviklet af det tyske firma Dürr. 3D-printere er også installeret til produktion af reservedele i plast.

Mere end 500 lastvognstog blev brugt til at transportere udstyr fra Europa til den nye fabrik i Chelny. Produktionsanlægget arbejder tæt sammen med Mercedes-Benz-fabrikken i Wörth i Tyskland, og det repræsenterer et nyt skridt i Daimler-gruppens globale ekspansion. Det vidner også om den tyske lastbilproducents ønske om at udvikle et partnerskab med Kamaz, som er den ubestridte markedsleder for tunge køretøjer i Rusland, for dermed at få bedre fodfæste på det nationale russiske marked, hvor Mercedes-Benz’ salgstal godt kunne bruge en fremgang.

Ved at åbne førerhus-fabrikken har Daimler også øget den lokale produktion af komponenter til den seneste generation af Actros- og Arocs-lastbiler (MP4-serien), som blev introduceret i Rusland i oktober 2018. For øjeblikket kommer mere end 150 køretøjskomponenter fra russiske leverandører, som er forpligtet til at garantere den samme kvalitet, som Daimler forventer af deres tyske og europæiske leverandører. Beslutningen om at vælge lokal produktion hænger også tæt sammen med ønsket om at undgå import-afgifter, som ville gøre lastbilerne dyrere og dermed mindre attraktive for russiske vognmænd.

Mens selve førerhus-strukturen er den samme for Actros og den nye Kamaz 54901 (også kendt som K5-serien), så er der markante forskelle på det udvendige design, interiør og elementerne i drivlinen. Kamaz 54901 er således udstyret med 6-cylindret 12 liters motor fra Liebherr, som den russiske fabrik i 2014 indgik en aftale med om udvikling af en ny motorserie fra 400-700 hk. Denne motorserie blev taget i brug af Kamaz i 2016. Gearkassen er en velkendt model – nemlig ZF’s TraXon med 12 trin.

Beslutningen om at have forskellige drivliner gør, at de to lastbil-mærker differentierer sig fra hinanden på det russiske marked og undgår for store overlap imellem serierne.

Siden det fælles joint venture-selskab blev etableret i 2009, har Daimler Kamaz Rus samlet mere end 30.000 Mercedes-Benz- og Mitsubishi Fuso-lastbiler i Chelny og solgt dem gennem omkring 50 forhandlere på det russiske marked, der strækker sig over et enormt geografisk område.

Kabine-designet på de nye Kamaz-lastbiler – som omfatter omtrent 40 forskellige model-varianter og versioner – har fået et italienske aftryk af Torino Design, som har arbejdet sammen med den russiske fabrik siden 2013.

»I begyndelsen ønskede Kamaz egentlig bare at få redesignet de modeller, som allerede blev produceret,« forklarer Roberte Piatti, adm. direktør for det italienske designfirma.

Men da Kamaz i 2014 indgik en aftale med Mercedes-Benz om at bruge Actros’ førerhus-struktur, ændrede det drastisk design-mulighederne. Den russiske ledelse besluttede at rette al fokus mod at udvikle og designe en helt ny serie af førerhuse. Processen gik i gang, og i maj 2015 lå det nye førerhus-design fast.

Har det været anderledes at arbejde med Kamaz i forhold til lastbilfabrikker i andre lande?

»Selvfølgelig. Normalt beskæftiger vi os med design, 3D-modeller og skabeloner frem til den endelige færdiggørelse af designfasen. Men i tilfældet med Kamaz har vi også haft at gøre med udvikling og teknik på førerhuse. Opgaven krævede løbende et hold på 100-120 specialister. Det var ikke nemt, eftersom Actros-strukturen skulle kombineres med de originale komponenter fra Kamaz’ køretøjer, mens man samtidig holdt fast i Kamaz-identiten,« forklarer Piatti.

Det russiske lastbilmarked

Det russiske marked for køretøjer over 3,5 ton voksede i 2018 (som er det seneste år, der pt. findes statistik for) med 3% i forhold til året før. I alt blev 81.000 nye lastbiler sendt ud på vejen. 38.000 af disse kom fra nationale producenter, og omkring 42.500 af dem var fra Vesteuropa.

Kamaz havde den største markedsandel i 2018, hvilket de stadig har i dag. På andenpladsen kom Gaz, fulgt af Scania, Volvo, MAN og Mercedes-Benz.

Bestselleren i 2018 var modellen Kamaz 43188 6x6 (mere end 6.500 stk.), hvilket vidner om de vanskelige forhold, som russiske lastbiler kører under til hverdag. En anden Kamaz-lastbil, nemlig Kamaz 65115 6x4 tog tredjepladsen (5.545 stk.), bag den mellemtunge Gazon Next 4x2 (6.168 stk.).

Størstedelen af salget på det tunge lastbilmarked var trækkere (30.647 enheder), fulgt af tipbiler (12.700), specialkøretøjer (8.700) og kassebiler (6.600).

Tal for den første halvdel af 2019 viste en tilbagegang på mere end 5% for salget af nye lastbiler i Rusland. Værst er det gået ud over lastbilerne fra Vesteuropa, som gik 14% tilbage.

Salget af nye køretøjer over 3,5 ton fordelt på mærker:

Producent                     Antal i 2018

Kamaz                     26.203 (32,5%)

Gaz                           9.081 (11,3%)

Scania                         6.631 (8,2%)

Volvo                         6.212 (7,7%)

MAN                           4.956 (6,1%)

Mercedes-Benz       4.739 (5,9%)

Isuzu                           3.994 (4,9%)

Maz                             3.107 (3,8%)

DAF                             2.725 (3,4%)

Ural                             2.648 (3,3%)

Hyundai                     1.829 (2,3%)

Hino                           1.706 (2,1%)

Maz-Man                   1.076 (1,3%)

Fuso                           1.019 (1,3%)

Renault                         942 (1,2%)

Iveco                               855 (1,1%)

Shaanxi                         724 (0,9%)

Faw                               477 (0,6%)

Iveco-Amt                   358 (0,4%)

Howo                             271 (0,3%)

Andre mærker         1.149 (1,4%)

I alt                                     80.702

Nationale mærker           38.104 (47,2%)

Udenlandske mærker     42.598 (52,8%)

 Original tekst: Gianenrico Griffini

Dansk bearbejdelse: Rasmus Haargaard

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.225