23948sdkhjf

Hver anden chauffør er over 50 år

De danske lastbilchauffører bliver ældre og ældre. Tendensen har været meget tydelig siden 2010. Dengang var 37 procent af chaufførerne over 50 år. Nu er det 49 procent, viser tal fra den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik. Det betyder, at branchen står over for store udfordringer med at rekruttere nye chauffører i de kommende år.

Det skriver ATL i en nyhedsmail.

Hvis man stiller alle landets chauffører op til fællesfoto, vil man få et billede domineret af gråhårede mænd. Hver sjette chauffør er i dag over 60 år. Omkring 4000 af landets chauffører har altså en alder, hvor man må regne med, at de vil gå på pension inden for få år.

»Vi har talt om det her problem i flere år. I mellemtiden er udfordringen kun blevet større. Det bliver en gigantisk udfordring at finde afløsere for de mange chauffører, som går på pension i de kommende år,« siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Siden 2010 er andelen af ældre chauffører steget markant. Men det er også tydeligt at se på tallene, at flere vælger at arbejde efter, at de kunne være gået på pension. Fire procent af chaufførerne er i dag over 67 år.

»Det er en rigtig positiv tendens. Vi skal gøre, hvad vi kan for at imødekomme de chauffører, som har lysten og evnen til at arbejde efter, at de er fyldt 67 år,« siger Lars William Wesch.

Hvis udfordringen med mangel på chauffører skal håndteres, skal vognmænd og organisationer trække i alle håndtag, mener ATL. Flere af de ældre chauffører skal motiveres til at blive i arbejde, folk med andre uddannelser skal trækkes ind i chaufførfaget, og vi skal tiltrække flere kvinder til faget. Endelig gælder det selvfølgelig om at få flere unge til at vælge livet på landevejen.

»Vi arbejder på alle fronter, og vi ser da også positive resultater flere steder. Vi har bedre fat i de unge, end vi havde for få år siden,« siger Lars William Wesch.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047