Mercedes gør noget ved snakken
Mercedes-Benz Trucks afholdt i november et arrangement om sikkerhed i den tyske hovedstad med diskussioner og nyheder relateret til sikkerhedsudstyr i lastbiler, trafikkultur og forskning i ulykker. Mercedes-Benz Trucks Safety Dialogue 2019 var overskriften på eventet, som fandt sted på Mercedes-Benz’ forhandleranlæg i Berlin, der er det største af sin slags med ca. 130 ansatte.
På programmet var debat om trafiksikkerhed med udgangspunkt i lastbiltransporter, involverende både kunder, vognmænd, politikere og Mercedes’ egne eksperter. Mercedes-Benz Trucks brugte også lejligheden til at lancere en enkelt sikkerhedsrelateret produktnyhed, og så var der mulighed for at se nærmere på Mercedes’ sikkerhedssystemer og tale direkte på tomandshånd med fabrikkens ypperste eksperter inden for bl.a. Active Brake Assist, MirrorCam-systemet mm. – og det er altid interessant.
Mercedes udstillede og demonstrerede sin nye Actros for at vise, hvilket niveau af sikkerhed der i dag er muligt at opnå på vejen, og hvad lastbilfabrikkerne i dag for at forfølge visionen om ”ulykkesfri” transporter. For Mercedes-fabrikken er femte generation af Active Brake Assist-systemet – ABA5 – det store slagnummer, og med god grund. Vi har efterhånden set og oplevet ABA5 demonstreret med simulerede situationer en del gange under Mercedes-arrangementer – både i forhold til beskyttelse af cyklister ved især højresving, og også den særlige funktion fodgængergenkendelse, der får lastbilen til at stoppe for objekter, der bevæger sig ud foran lastbilen. Ingen tvivl om at ABA5 ligger helt i toppen af moderne sikkerhedssystemer til lastbiler i serieproduktion.
ABA5 bliver standard
Som noget nyt vil Mercedes-Benz Trucks fra januar 2020 gøre sikkerhedssystemet ABA5 med fodgængergenkendelse til standardudstyr på alle nye Actros, der leveres i Europa. Samtidig er Sideguard Assist-systemet, som har været på markedet siden 2016, nu ikke kun tilgængelig ved bestilling fra fabrikken, men også til eftermontering.
»Vores sikkerhedssystemer yder et vigtigt bidrag til at undgå ulykker, og det er derfor, at vi sigter mod at sende dem på vejen i endnu større antal. Hvis vi automatisk udstyrer hver ny Actros med vores førsteklasses nødbremsesystem fra starten af næste år, så vil andelen af lastbiler på vejen med bedst mulig sikkerhed automatisk stige med hver ny lastbil, vi sender afsted,« lød det fra Stefan Buchner, chef for Mercedes-Benz Trucks, i et oplæg på sikkerhedsdagen.
At særligt systemet Sideguard Assist i forvejen er et populært tilvalg, når vognmænd køber ny lastbil – i hvert fald i Tyskland – fremgår af Mercedes’ salgsstatistik. Ifølge denne er Sideguard Assist i dag monteret på hver anden nye lastbil, som leveres til kunder i Tyskland (tallene bygger på de lastbiler, hvor det er teknisk muligt at montere ABA5). For Europa som helhed er det hver fjerde, der er udstyret med systemet. Tallene for Danmark er helt oppe på 53%.
Hvorfor ikke straks?
»Vi hører ofte spørgsmålet, hvorfor vi ikke bare gør hver ny opfindelse til standardudstyr med det samme. Det kan jeg svare meget enkelt på: Vi ville elske at gøre det. Det er bare ikke altid muligt at gøre det med det samme,« fortalte Stefan Buchner.
»For det første hænger det sammen med, at vi udvikler mange systemer selv helt fra bunden. Det betyder, at vores forskning og udvikling koster virkelig mange penge, simpelthen fordi vi har meget lidt at bygge ud fra. Desuden er vores assistentsystemer meget gode takket være komplekse teknologier, men materialerne er også relativt dyre. Samlet set betyder det, at vi ikke har råd til både at foretage den hele udviklingen og så gøre det til standard lige fra starten. Vi er nødt til også at kigge på økonomien,« lød den pragmatiske forklaring fra Mercedes-chefen.
»Derfor er vores højeste prioritet at udvikle nye innovationer, som forebygger ulykker. Og derefter forsøger vi at få dem på vejen i så stort antal som muligt – på den ene eller anden måde.«
»Hvis du vil vide, om assistentsystemer rent faktisk forebygger ulykker, så bare kig på statistikken,« sagde Stefan Buchner med henvisning til en undersøgelse, som den tyske udgave af Vejdirektoratet, “Bundesanstalt für Straßenwesen”, offentliggjorde i 2018.
Heraf fremgår det, at antallet af ulykker med tunge lastbiler involveret faldt med omkring 30 procent fra 2002 til 2015. Målet er selvsagt at reducere dette tal yderligere i de kommende år – bl.a. ved at udrulle sikkerhedssystemer i endnu større antal.
»For os er sikkerhed et spørgsmål om socialt ansvar – og vi tager dette ansvar på vores skuldre,« understregede Stefan Buchner.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.