Ugehvil: Der er solidt flertal for en tidobling af bødeniveauet
Danske chauffører og vognmænd har længe skreget på, om der dog ikke vil blive slået hårdere ned på den ulovlige afholdelse af det regulære ugehvil i lastbilernes førerhus. Og nu kommer der til at ske noget. Det viste førstebehandlingen torsdag i Folketinget af L 77 om en forhøjelse bødeniveauet for ulovlig hvil i køretøjet.
Der er er nemlig et stort flertal bag lovforslaget, som betyder en tidboling af bødeniveauet fra de nuværende 1.000 kroner til chaufføren og 2.000 kroner til vognmanden til altså 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til vognmanden.
Klar opbakning efter klassisk tvivl
Manges øjne var ved førstebehandlingen af lovforslaget rettet mod Radikale Venstre, men da partiets transportordfører, Andreas Steenberg, gik på talerstolen var der ingen slinger i valsen.
»Vi har været i tvivl i Radikale, hvordan vi skulle stille os til, at man ganger bøden med 10. Men vi er alligevel kommet frem til, at det giver meget god mening at bruge det bødeniveau, som ellers er gældende på køre- og hviletidsområdet. Det her handler både om, at chaufførerne får nogle ordentlige vilkår, men også, at hvilet ikke bliver afholdt på en rasteplads, hvor man skal lave mad selv, men kan komme ind på et hotel eller måske komme helt hjem til ens hus, egen seng og familie. Vi har efter klassisk radikal tvivl valgt at stemme for lovforslaget,« sagde Andreas Steenberg.
Socialdemokratiets Henrik Møller meddelte på vegne af Alternativet, der ikke var repræsenteret i Folketingssalen, at Alternativet også stemmer for lovforslaget, mens Enhedslisten Henning Hyllested på vegne af SF kunne meddele, at SF også stemmer for L 77.
- Det skræmmer unge væk – eller gør det?
Fra Venstre og Konservative lød det, at man støtter en forhøjelse af bødeniveauet, men at en tidobling er for højt. Fra Venstres Hans Christian Schmidt lød det, at det måske skal være fem gange så højt, som det er i dag, mens Konservatives Niels Flemming Hansen mener, at en fordobling af det nuværende bødeniveau er nok.
Fra begge partier lød det blandt andet, at en tidobling vil skræmme unge mennesker væk fra at træde ind i chaufførbranchen.
Det argument er transportminister Benny Engelbrecht (S) helt uforstående over for.
»Jeg synes, det er et underligt argument, at "man skræmmer chauffører væk". Man må antage at danske chauffører, der kører i Danmark, har rimelige muligheder for at komme hjem og afholde ugehvil derhjemme,« sagde han og tilføjede, at han ikke kender til eksempler på, at danske chauffører bryder denne regel.
Også Enhedslistens Henning Hyllested lod ikke argumentet om, at disse skærpede bøder skulle skræmme danske unge fra at gå ind i branchen, stå uimodsagt.
»At forslaget vil holde unge væk fra branchen, tror vi ikke på. Vi tror, det forholder sig stik modsat. Det er derimod den skærpede konkurrence som følge af social dumping, der gør, at det ikke er attraktivt for unge mennesker at søge ind i erhvervet,« sagde han.
Til Lastbil Magasinet siger Henrik Møller (S), at selv om der umiddelbart er et solidt flertal for lovforslaget i sin nuværende form, vil han meget gerne have de borgerlige med i en aftale også, så man ikke risikerer, at stramningerne bliver rullet tilbage ved et eventuelt skifte i regeringsmagten.
Han undrer sig især over de konservatives udtalelser om, at en fordobling af bødeniveauet må være nok, når den tidligere regering op til valgkampen i foråret 2019 slog fast, at der skulle markant forhøjede bøder for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjer til.