EU-vejpakken er på plads
Europæiske lastbilchauffører kan se frem til en stærkere indsats mod social dumping. Det står klart, efter at EU-parlamentet, EU-kommissionen og Ministerrådet tidligt torsdag morgen har indgået en aftale om vejpakken. Sådan lyder det fra MEP Marianne Vind (S) i en pressemeddelelse torsdag morgen.
Efter en årelang proces er der sat punktum i forhandlingerne om den europæiske vejpakke, der skal forbedre arbejdsvilkår for lastbilchauffører og sikre, at udenlandske chauffører aflønnes efter danske vilkår, når de kører med gods i Danmark. Marianne Vind (S) glæder sig over resultatet:
»Med vejpakken har vi fået et bolværk mod social dumping. Vi lukker smuthuller i lovgivningen og sætter ind over for systematisk underbetaling af udenlandske chauffører. Det er en sejr for Danmark,« forklarer Marianne Vind, som er medlem af Europa-Parlamentets transportudvalg.
Vejen til resultatet har dog ikke været nem. Med fem millioner ansatte i Europas vejtransport, har der været mange interesser på spil. Forskellige løn- og arbejdsvilkår landene imellem gjorde vejpakken til et af Europa-Parlamentets mest kontroversielle lovstykker i nyere tid. Særligt politikere fra Europas østlande forsøgte at bremse vejpakken med kreative benspænd, en storm af ændringsforslag og hasteindkaldte møder. Men efter de afsluttende trilogforhandlinger mellem EU-parlamentet, EU-kommissionen og Ministerrådet er der ifølge Marianne Vind indgået et fornuftigt kompromis:
»Modstanderne er ikke lykkedes med at udvande de sociale fremskridt og forbedringer for lastbilchauffører, som Danmark har kæmpet for at få igennem. Resultatet er godt nyt for lastbilchauffører og ansvarlige vognmænd, der ikke vil konkurrere på lave lønninger og usle arbejdsvilkår. Med vejpakken vil chauffører fra lavtlønslande ikke længere kunne underbyde danske lønninger, når de kører gods internt i Danmark. Fremadrettet skal chauffører, der kører nationale kørsler uden for deres eget hjemland, nemlig til at køre på arbejdslandets løn- og arbejdsvilkår.«
»Socialdemokratiet har kæmpet for princippet om samme løn for samme arbejde på samme sted i årevis. Nu lykkes det! Vejpakken beviser, at vi kan bruge EU-systemet til at forbedre vilkårene for almindelige lønmodtagere og gøre den frie bevægelighed og konkurrence langt mere fair,« siger Marianne Vind.
Vejpakkens indhold:
Samme løn for samme arbejde på samme sted: Chauffører skal fremover betragtes som udstationerede arbejdere fra første dag, når de kører cabotagekørsel. Det betyder, at en udenlandsk chauffør skal betales en dansk løn, når vedkommende kører med gods internt i Danmark, uanset hvor lastbilen er registreret, eller chaufføren er ansat.
Opgør med skuffeselskaber: Brugen af skuffeselskaber bekæmpes ved at stille strengere krav til kørselsaktivitet i det land, hvor selskabet er registreret.
Derudover skal vognmænd have parkeringspladser ved deres virksomhed, og der stilles krav til, at lastbiler på internationale ture skal vende hjem oftere.
Begræns cabotagekørsel: Reglerne for cabotagekørsel strammes - dvs. kørsel, hvor en udenlandsk chauffør har leveret varer fra sit hjemland til Danmark for efterfølgende at køre med varer i Danmark.
Værdige forhold for chaufføren: Chaufførens lange, ugentlige hvil skal tages et andet sted end i førerhuset, og chaufførerne får ret til at vende hjem til deres hjemland oftere for at få et langt hvil.
Stærkere kontrol: Kravene til automatisk kontrol i lastbilerne strammes, så det bliver nemmere at håndhæve reglerne.
Færre undtagelser: Lette lastbiler omfattes også af reglerne. De har tidligere været undtaget.