23948sdkhjf

Flere forsikringsskader

If melder om flere forsikringsskader på lastbiler – trods bedre sikkerhedsudstyr.

Det er naturligt at antage, at forbedret sikkerhedsudstyr i lastbiler og mere aktiv sikkerhedsteknologi fører til færre skader i trafikken.

Men sådan forholder det sig ikke.

De sidste fire år er skadesomkostningerne steget med godt 20 procent, og antallet af skader er steget med knap 11 procent, melder forsikringsselskabet If i en pressemeddelelse.

For år tilbage bestod en komplet kofanger af 15 dele. I dag kan den bestå af op til 23 dele. Dermed skal op mod en tredjedel flere enheder skiftes, når der sker en skade. Sammen med dyrere teknologi, mere avancerede lastbiler og øget behov for kalibrering efter reparationer, har kompliceret udstyr de senere år presset reparationsudgifterne i vejret.

Godt 20 procent

Alene fra 2015 til 2018 er skadesomkostninger på lastbiler steget med godt 20 procent, mens antallet af forsikringsdækkede skader i samme periode er steget med knap 11 procent, viser tal fra Forsikring & Pension.

- De fleste nyere lastbiler er udstyret med nødbremsesystem, adaptiv cruisekontrol, elektronisk stabilitetsprogram og lignende. Men indtil videre har vi hos If ikke set et fald i antallet af anmeldte skader på køretøjer med denne type udstyr, fortæller taksatorchef Jørgen Koch, If Skadeforsikring.

Nogle stoler måske for meget på teknologien, der også kan gøre os mindre opmærksomme i trafikken.

- Man skal huske på, at udstyret ikke altid fungerer optimalt. Specielt om vinteren tager en del sensorer og systemer ikke højde for, at det samtidig er glat på vejene, siger taksatorchefen.

Nye typer af skader

Den avancerede teknologi i lastbilerne betyder, at skadestyperne har ændret sig markant. Udstyret påvirker typen af skader, men ikke omfanget.

- Dét, der tidligere blev til en middelstor skade, fører med de moderne sikkerhedssystemer, som for eksempel nødbremsesystem, i dag til mindre skader på bilerne. Udfordringen ligger i, at de systemer, som er med til at reducere omfanget af skaderne, koster væsentligt mere at reparere. Det medvirker også til, at flere småskader i dag betales af forsikringen, forklarer Jørgen Koch.

Når skaderne først rammer, koster det nye tekniske udstyr væsentligt mere at reparere end ældre lastbiler uden denne teknologi. Reparationer, som tidligere blev betegnet som småskader, havner derfor i en helt anden priskategori på værkstederne på grund af ekstraarbejde ved eksempelvis udskiftning og kalibrering af sensorer.

Dette påvirker stigende skadeomkostninger

Mere avancerede lastbiler og udstyr betyder ofte længere reparationstid. Dyr teknologi, som sensorer, kameraer og radarer. Flere komponenter i de enkelte dele. Øget behov for kalibrering af udstyr efter reparation. Småskaderne er blevet dyrere.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14