Transport Øst i weekenden: RVS Danmarks nanoteknologi
RVS Danmark står klar til at give Transport Øst 2019 ’en omgang nanoteknologi’, der byder på flere fordele.
Således markedsføres avanceret nanoteknologi nu også i forbindelse med optimering af lastbilmotorers ydeevne og brændstofforbrug.
RVS Danmark forhandler tilsætningsstoffet RVS, der er en forkortelse for Restores Vital Surfaces (på dansk ”genopretter vitale overflader”). Forhandleren oplyser, at tilsætningsstoffet RVS er en avanceret behandling til blandt andet motorer og gearkasser.
Slid
- Har din enhed normale slidproblemer som støj, dårlig motorgang, for højt forbrug af olie eller brændstof, aftagende hestekræfter og faldende kompressionsniveau, ubalance og vibrationer? Så har RVS evnerne til at genoprette den. RVS fungerer også forebyggende ved at beskytte alle behandlede dele mod fremtidigt slid. For eksempel vil behandling af bildele beskytte din bil mod alvorlige problemer i fremtiden, melder RVS Danmark.
Tilsat motorolien i en lastbil danner RVS et nanokeramisk lag, der blandt andet optimerer motoren ved koldstart. Her mangler motoren optimal smøring i de første sekunder.
Nedsat forbrug
- Et metalkeramisk lag, skabt efter en RVS-behandling, beskytter sliddelene inde i motoren mod den manglende smøring, selvom det ikke er olie. Det metalkeramiske lag er meget glat, hvilket minimerer følgeskader og slid forårsaget ved koldstart, lyder det også fra RVS Danmark.
Når det gælder nedsat brændstofforbrug på køretøjer, er der også fordele ved at behandle motorer med RVS.
- Der kan være mange grunde til et øget brændstofforbrug. Skyldes det en slidt motor, vil du efter 500 km. mærke følgerne af behandlingen i form af forbedret brændstoføkonomi. Den nedsatte friktion mellem sliddelene tillader motoren at køre mere effektivt. Det typiske resultat ligger på 4-12 procent forbedret brændstoføkonomi, alt efter hvilket køretøj eller maskine du behandler, oplyser RVS Danmark.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.