Daimler Trucks investerer 500 millioner euro i selvkørende lastbiler
Der skal investeres flere penge i selvkørende lastbiler.
Det var Daimler Trucks’ udmelding på det pressemøde, de holdt i aftes i Las Vegas i forbindelse med verdenspremieren på den nye Freightliner Cascadia. En lastbil primært til det nordamerikanske marked der står delvist klar med selvkørende teknologi på niveau 2.
500 millioner euro vil Daimler Trucks investere i udvikling af teknologi til automatiseret kørsel på niveau 4 (køretøjet kan agere på egen hånd selv i nødstilfælde red.).
Den massive investering og oprustning på området kan give jobs til omkring 200 mennesker, primært i USA, og Daimler Trucks spår, at indenfor det næste årti vil de første niveau 4-selvkørende lastbiler køre på de amerikanske veje.
»I 2015 fik vores Freightliner Inspiration Truck, som den første selvkørende lastbil nogensinde, vejlicens (tilladelse til at køre på offentlig vej red.). Nu tager vi det til næste niveau: vi er klar til at sende de første nye delvist automatiserede Freightliner Cascadia ud i 2019 – og derefter håndterer vi de højt udviklede selvkørende lastbiler,« sagde Daimler-chefen Martin Daum på gårsdagens pressemøde og fortsatte:
»Højt udviklede selvkørende lastbiler vil forbedre sikkerheden, give logistikken et boost og i høj grad være et værdiskabende forslag til vores kunder – og dermed bidrage til en bæredygtig fremtid for transport.«
På pressemødet meldte Daimler ud, at de let og elegant hopper over niveau 3 (første niveau der tillader chaufføren at være uopmærksom under kørsel. Køretøjet kan selv tage den fulde kontrol, men chaufføren skal altid være klar til at tage styringen red.), da de ikke ser en væsentlig fordel for kunderne ved automatiseret kørsel på det niveau.
Daimler Trucks har været på banen i flere år med udvikling af selvkørende lastbiler. I 2014 præsenterede Mercedes-Benz deres europæiske visioner for fremtidens lastbil med Future Truck 2015, som var det første bud på en selvkørende lastbil.
Freightliner præsenterede i 2007 den første Cascadia og modellen er den bedst sælgende lastbil i det tunge segment på det nordamerikanske marked.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.