23948sdkhjf

Søren Jakobsen går rettens vej mod 3F

Ifølge vognmandens advokat, Hans Sønderby, går chaufførernes beskyttelse hånd i hånd med vognmændenes beskyttelse.

Den varslede sympatikonflikt fra 3F mod Søren Jakobsen Transport gik i gang 14. december 2018. Den er nu i sin tredje uge. Sammen med tre andre vognmænd har han nu besluttet at steppe up på den juridiske front.

»Det er forstyrrende i vores arbejde, det er klart. Det kræver bedre planlægning, da der er nogle steder, kunderne ikke må læsse vores biler, da deres folk styres af 3F. Disse steder har vi så en pæn stak vognmænd og speditører, der støtter os og klarer disse oplæsninger for os,« siger Søren Jakobsen, direktør i Søren Jakobsen Transport.

Men denne forstyrrelse af arbejdsgangen vil Søren Jakobsen nu have stoppet. I hvert fald indtil der ligger en dom i den sag, hvor en gruppe vognmænd har stævnet 3F og staten i et forsøg på at få slået fast, at der er fri foreningsret her i landet.

3F bider fra sig

Han vil have ro, så derfor har Søren Jakobsen sammen med sin advokat, Hans Sønderby, indgivet en begæring om ”midlertidige foranstaltninger”.

»Formålet med at begære midlertidige foranstaltninger er at få staten til at leve op til sit ansvar for at give arbejdsro. Der er en periode nu, hvor 3F bider hårdt fra sig, medens sagen verserer, men staten er efter vores opfattelse forpligtet til at beskytte og give ro. Så for at tvinge 3F til at stoppe de indgreb, de udøver nu, har vi indgivet den her begæring,« forklarer Hans Sønderby, advokat og partner i Sønderby Legal, der har speciale i EU-ret, og som repræsenterer både Søren Jakobsen og de vognmænd, der i september 2018 stævnede staten og 3F.

Begæringen om ”midlertidige foranstaltninger” blev indgivet fredag i sidste uge ved Københavns Byret. Den går under samme sag som stævningen af staten og 3F, men indgår som en særskilt del.

Søren Jakobsen Transport har tegnet overenskomst med Krifa og er medlem af ITD-A. De tre andre vognmænd følger også overenskomster, som ifølge dem, er på niveau med 3F`s.

Søren Jakobsen ønsker ikke at melde sig ind i andre organisationer, og han ønsker heller ikke at tegne tiltrædelsesoverenskomst med 3F, så derfor har 3F iværksat sympatikonflikten mod virksomheden. En sympatikonflikt anses som et lovligt redskab at anvende i Danmark, og betyder at faggrupper, der er medlem i en fagforening under LO, kan nægte at udføre arbejde for en virksomhed, der ikke har indgået overenskomst med et fagforbund under LO. Det afskærer virksomheden fra leverancer og ydelser udført af medlemmer fra de berørte fagforeninger.

Alle chauffører er tilfredse

På EU-plan er det flere gange fastslået, at både lønmodtagere og virksomheder står frit med deres foreningsvalg. Ifølge Hans Sønderby gælder friheden også retten til at stå uden for tiltrædelsesoverenskomster, fordi friheden skal være reel. Og ifølge ham er friheden til at vælge den organisation, hvis overenskomst man ønsker at følge, ikke reel hvis virksomhederne, qua tiltrædelsesoverenskomsten, alligevel er forpligtet til at følge 3F’s vilkår.

»I Søren Jakobsens sag har 3F endda sagt, at der ikke er grundlag for at lave arbejdsnedlæggelse på virksomheden. Og det bekræfter, efter vores opfattelse, at chaufførernes vilkår er i orden. Efter mine klienters opfattelse er det kun 3F, der som organisation har noget at opnå – alle chauffører er tilfredse, og ellers lod de sig nok ansætte hos de virksomheder, som har valgt at følge 3F. Paradoksalt nok giver disse selvbestaltede skridt mod virksomheder, hvis chaufførers vilkår er mindst på linje med 3F`s, os gode kort på hånden til at vinde den store sag mod staten om den negative foreningsfrihed,« udtaler Hans Sønderby og fortsætter:

»Chaufførernes ret til at stå udenfor 3F kan kun respekteres, hvis også vognmanden har valgfrihed. For ellers tvinges chaufførerne indirekte til at følge 3F`s overenskomst igennem tvang overfor deres arbejdsgiver. Chaufførernes EU-juridiske beskyttelse går derfor hånd i hånd med vognmandens beskyttelse.«

Fra Søren Jakobsens side af bordet er udmeldingen klar, når det kommer til 3F og deres måde at agere på:

»Vores chauffører har vilkår, som er på niveau med 3F`s overenskomstvilkår. Derfor har deres forsøg på at spænde ben for vores frie valg af overenskomst intet med chaufførernes ve og vel at gøre. Deres forsøg tjener kun 3F`s interesser, og det er ulovligt. Vi skal hverken have fagforeningsmonopol eller fagforeningstyranni.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076