23948sdkhjf

Tyskland godkender forbindelsen Femern Bælt

Godkendelse afslutter fem års arbejde.

Godkendelsesmyndigheden i Slesvig-Holsten (APV-SH) har den 28. december 2018 udfærdiget en underskriftsklar godkendelse af byggeriet af Femern Bælt-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden.

Godkendelsen afslutter fem års arbejde, der har omfattet to offentlige høringer i Tyskland. Godkendelsen er modtaget af Femern A/S, som nu gennemgår godkendelsen, inden den underskrives. I denne proces kan der kun ske mindre, redaktionelle, ændringer.

Robust beslutning

Det kan allerede nu konstateres, at der er tale om en robust godkendelsesbeslutning, der er truffet som led i gennemførelsen af statstraktaten mellem Danmark og Tyskland om den faste forbindelse over Femern Bælt. Med myndighedsgodkendelsen er der nu enighed mellem Danmark og Tyskland om, hvordan der konkret skal bygges en sænketunnel under Femern Bælt.

Der skal etableres en 18 kilometer lang sænketunnel med en firesporet motorvej med nødspor og en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn. Femern Bælt-forbindelsen bliver en vigtig del af EU’s transeuropæiske transportnet, der har til formål at skabe en bedre og mere bæredygtig infrastruktur i Europa.

Vigtig milepæl

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen:

- Jeg er glad for, at vi nu er kommet i mål med den tyske myndigheds-godkendelse. Det er en vigtig milepæl for Femern Bælt-projektet. Jeg vil derfor gerne takke vores partnere i Slesvig-Holsten for deres store indsats og vigtige bidrag til at realisere den faste forbindelse over Femern Bælt. De slesvig-holstenske myndigheder har haft betydeligt fokus på de miljømæssige konsekvenser af projektet.

Ministeren fortsætter:

- Når Femern A/S har læst godkendelsen grundigt igennem, vil selskabet i løbet af foråret 2019 fremlægge en konkret plan for det videre arbejde med projektet.

Den tyske myndighedsgodkendelse kan eventuelt medføre klagesager ved den tyske Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Det kan i så fald betyde, at der går ”et par år”, før anlægsarbejdet for alvor kan begynde på tysk side.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114