ITD: Både roser og torne i buketten
Efter et maratonmøde mellem EU’s transportministre lykkedes det mandag at lande en fælles position på den meget omdiskuterede første del af EU-Vejpakken, der omhandler de sociale vilkår for chaufførerne. ITD havde op til rådsmødet frygtet, at aftalen ville falde på gulvet, og at arbejdet gennem mange måneder dermed var tabt. Det skete heldigvis ikke, lyder det i en pressemeddelelse fra ITD.
»Det er glædeligt, at ministrene i den grad lagde sig i selen for at lande en fælles position. Alle vidste, at der var rigtigt meget på spil for de europæiske transportvirksomheder, og ministrene formåede at indgå de nødvendige kompromiser, for at vejpakkeforhandlingerne nu kan nærme sig en afslutning. Selvom der både er roser og torne i buketten fra mødet, så vil nye fælles regler, der fortolkes ens af landene, og som kan og vil blive håndhævet og kontrolleret effektivt, være til fordel for de mange transportvirksomheder, der i årevis har ventet på nye og mere fair spilleregler,« siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
»ITD er nu ved at læse aftaledokumenterne igennem for nøje at vurdere, hvordan de indgåede kompromiser vil påvirke vores medlemmer.«
Alle typer kørsel, herunder cabotagekørsel, er som udgangspunkt omfattet af udstationering på nær de transporter, der udføres af selvkørende vognmænd. Transitkørsel og bilateral transport (transport mellem to lande, hvor lastbilen er indregistreret i det ene af landene) er dog undtaget fra udstationering. I forbindelse med en bilateral transport til eller fra hjemlandet må man foretage én aflæsning/pålæsning hver vej eller to på vejen hjem, forudsat der ikke er læsset/losset på vejen ud, uden at blive omfattet af udstationeringsreglerne.
I forhold til cabotagekørsel fastholdes de nuværende tre ture på syv dage efter en international transport, og der bliver tilføjet en karensperiode på fem dage, før cabotagekørsel må udføres i samme værtsland. Derudover er der indført mindstekrav til medlemmernes kontrol af cabotagekørsel, og det er aftalt, at cabotagereglerne også skal anvendes på vejdelen af en kombineret transport.
Transportministrene vedtog også at opretholde forbuddet mod hvil i førerhuset. Til gengæld bliver der nu mulighed for at holde to reducerede ugehvil efter hinanden. Derudover skal arbejdet tilrettelægges på en sådan måde, at chaufføren kan komme hjem hver fjerde uge. Hvis chaufføren holder to reducerede ugehvil i træk, er reglen, at han skal hjem med udgangen af tredje uge.
Herudover bliver en kommende ny, intelligent tachograf obligatorisk ved alle internationale transporter fra 2024. Det sker for at sikre bedre kontrolmuligheder i forbindelse med cabotagekørsel og udstationering. Næste skridt herfra er, at Vejpakken nu skal behandles i Europa-Parlamentet.