23948sdkhjf

Ole EU: Nu skal smuthullerne lukkes

Tirsdag meldte transportminister Ole Birk Olesen (LA) ud, at der mandag var forhandlet en aftale på plads mellem EU’s transportministre om en ny vejpakke.

»Vi har opnået enighed mellem medlemslandene om at sende et klart signal om, at der skal skabes mere fair konkurrencevilkår i vejtransportsektoren. Samtidig bidrager vejpakken til mere ordnede forhold, og det bliver lettere at håndhæve de fælles regler på tværs af grænserne. Fra dansk side lykkedes det os at beholde den danske prioritet om cabotageregler for vejdelen af en kombineret transport i det endelige kompromis, hvilket jeg ser som en stor dansk sejr. Jeg ser frem til de videre forhandlinger med Europa-Parlamentet og Kommissionen om pakken,« lød det fra transport-, bygnings- og boligministeren.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyste samtidig, at de europæiske transportministre er enige om følgende ”centrale punkter” i den nye vejpakke:

De nuværende cabotageregler bibeholdes, men der indføres en karensperiode på fem dage for at bekæmpe systematisk cabotagekørsel, der indføres cabotageregler for vejdelen af en kombineret transport, klare udstationeringsregler for chauffører, tidlig indførsel af den intelligente takograf til at skabe bedre muligheder for kontrol, opretholdelse af forbuddet mod hvil i førerhuset og regler for varebiler i international transport.

- Rum for forbedring

EU-parlamentariker og medlem af beskæftigelsesudvalget Ole Christensen (S) ser nu frem til at få nærmere kendskab til alle detaljerne i aftalen:

»Selvom Rådet ikke har løftet sløret for alle detaljerne i aftalen, ser den umiddelbart ud til at være bedre, end vi forventede. Men der er stadig rum for forbedring, og det kan passende komme fra os her i Parlamentet,« udtaler Ole Christensen til Lastbil Magasinet.

»Forhåbentlig kan Rådets konklusion være med til at lægge pres på de kræfter her i huset, der vil den helt modsatte vej, så vi kan få landet en aftale, der lukker smuthullerne. Det vil i hvert fald være et godt udgangspunkt for de endelige forhandlinger med Rådet,« fortsætter han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078