Første salg af selvkørende lastbiler
Brønnøy Kalk AS i Norge er modtager af Volvo Trucks’ første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne - til transport af kalksten fra en åben mine til en nærliggende havn.
Ordren til Brønnøy Kalk AS inkluderer seks selvkørende Volvo FH lastvogne, der transporterer kalksten på en fem kilometer lang strækning gennem tunneler - mellem kalkbruddet og knuseren. Vellykkede tests af løsningen fortsætter i resten af 2018, inden ordren sættes i drift i slutningen af 2019.
Miner, sukkerrør og affald
Aftalen er et resultat af nyligt gennemførte projekter med automatisering i miner, med høst af sukkerrør og indsamling af affald. Men det er første gang, at Volvo Trucks lancerer løsningen kommercielt til en kunde. I stedet for at købe selvkørende lastvogne køber Brønnøy Kalk en transportløsning – nemlig transport af kalksten mellem de to hubs.
Raymond Langfjord, adm. direktør for minen:
- Det er et vigtigt skridt for os. Konkurrencen i branchen er hård. Vi søger hele tiden at øge vores effektivitet og produktivitet på lang sigt, og vi har en klar vision om at udnytte nye muligheder inden for teknologi og digitale løsninger. Vi ledte efter en pålidelig og innovativ partner, som deler vores fokus på bæredygtighed og sikkerhed. At vi begynder at anvende selvkørende køretøjer vil helt sikkert øge vores konkurrencedygtighed på det barske globale marked.
Vil være førende
Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks:
- Vi er stolte af at kunne præsentere en selvkørende løsning, som tilgodeser vores kunders udfordringer hvad angår sikkerhed, pålidelighed og lønsomhed. De globale transportbehov ændrer sig hele tiden meget hurtigt, og branchen kræver nye og avancerede løsninger for at være på forkant. Det er vores mål at være førende inden for udvikling af produkter og services, som tilgodeser disse behov.
Sasko Cuklev, direktør for selvkørende løsninger hos Volvo Trucks:
- Det er spændende at nå til det punkt, hvor vi introducerer selvkørende lastvogne. Arbejdet foregår i et afgrænset område på en forudbestemt rute, og derved kan vi finde ud af, hvordan vi får det bedst mulige ud af løsningen og skræddersy den til specifikke kundebehov. Det handler om at samarbejde omkring udvikling af nye løsninger, som giver størst mulig fleksibilitet, effektivitet og øget produktivitet.
Om leveringen
Brønnøy Kalk AS køber en total transportservice og betaler pr. leveret ton.
Selvkørende hub-to-hub løsning, transport af kalksten hos Brønnøy Kalk i Velfjord, Norge.
Volvo Trucks’ første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne
Selvkørende Volvo FH lastvogne styres af maskinføreren i en gummihjulslæsser.
Strækningen, der køres, omfatter både kørsel i tunneler og i udendørs omgivelser.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.