Højresvingsulykker bliver færre - samarbejde skaber resultater
Kampagner målrettet både lastbilchauffører og cyklister, flere krav til lastbilers spejle og ombygning af kryds har været nogle af de indsatser, der har betydet færre ulykker mellem cyklister og højresvingende lastbiler.
I Danmark samarbejdes der på tværs af trafikantgrupper, transporterhvervet og en række statslige myndigheder for at opnå større trafiksikkerhed – ikke mindst når det kommer til forebyggelse af højresvingsulykker mellem cyklister og lastbiler. Og det skaber resultater.
I slutningen af 1990’erne var der flere år, hvor op mod 40 cyklister kom til skade eller mistede livet i en højresvingsulykke. Men siden Højresvingsgruppen blev nedsat i 2005 er dette tal blevet reduceret. I 2018 viser Vejdirektoratets foreløbige tal, at 3 cyklister har mistet livet i en højresvingsulykke, mens 9 er kommet til skade. Året før var der 5 dræbte og 10 tilskadekomne.
»Ulykker mellem større køretøjer og lette trafikanter er ofte meget alvorlige. Jeg vil meget gerne de modbydelige højresvingsulykker til livs, og det er ikke nok, at vi stiller krav til infrastrukturen. Nye teknologier, som kan være med til at øge den generelle færdselssikkerhed, er klar til at blive brugt i lastbilerne, og derfor arbejder jeg på EU-plan for, at vi stiller tekniske krav til lastbilerne om eksempelvis detektionssystemer, som kan afværge kollisioner med bløde trafikanter. Generelt hilser jeg den teknologiske udvikling meget velkommen, som på lang sigt vil gøre det muligt helt at undgå højresvingsulykker. Men det betyder ikke, at vi skal sætte os på hænderne og vente på den teknologiske udvikling. Vi skal fortsætte indsatsen, og jeg ser frem til at følge gruppens arbejde i de kommende år,« siger Ole Birk Olesen, der er transport-, bygnings- og boligminister.
Højresvingsgruppen har netop udgivet et hæfte, der beskriver indsatserne de seneste to årtier.
Siden 2005 er der lavet en række analyser af højresvingsulykker, der blandt andet har betydet, at kommunerne har etableret flere sikre løsninger i kryds, og at der er blevet gennemført kampagner om spejlindstillinger på lastbiler, opmærksomhed på ’blinde vinkler’ og børns forhold til store køretøjer i trafikken.
Desuden har der været fokus på at stille skærpede sikkerhedskrav til lastbiler og udføre kontroller af både spejle og køre-hviletidsregler for chauffører.
»Vi kan se, at det har en stor effekt på trafiksikkerheden, når vi samarbejder på tværs af interesser. Et stærkt samarbejde betyder, at vi hver især kan sætte ind med hver vores unikke viden, så vi både kan få mere sikre veje, bedre lovgivning og målrettede kampagner og kontrol,« siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.
Alle tiltag diskuteres gennem arbejdet i Højresvingsgruppen, og det styrker indsatserne, når de er bredt funderet og kan igangsættes sideløbende.
Gruppen er nu også klar til at udvide arbejdsområdet, så den kommer til at kigge på flere typer af ulykker med større køretøjer og lette trafikanter, som cyklister og fodgængere.
»Højresvingsulykkerne er ofte meget alvorlige ulykker, men der sker også mange andre ulykker mellem store køretøjer og de lette trafikanter, der er på cykel eller til fods. Det næste skridt bliver derfor at udvide gruppens fokusområde, så vi kigger på mulige indsatser mod mange flere ulykkestyper,« siger Leif Lorenzen, chefkonsulent i Færdselsstyrelsen og tovholder for Højresvingsgruppen.