23948sdkhjf

ITD: Der skal slås hårdt ned på alvorlige forseelser

På baggrund af Kurt Beier-sagen fra Padborg om filippinske chaufførers vilkår var ITD og de øvrige organisationer på transportområdet fredag inviteret til en generel drøftelse af tiltag, der kan understøtte ordentlige arbejdsvilkår for medarbejdere i transportbranchen. På mødet blev parterne enige om, at der nedsættes et hurtigt arbejdende udvalg, der skal komme med forslag til opfølgning på den folketingsvedtagelse, der for nylig blev vedtaget, og som blandt andet handlede om arbejdskraftens fri bevægelighed og niveauet for kontrol.

ITD tilsluttede sig på mødet, at der bliver nedsat et hurtigt arbejdende udvalg bestående af de repræsenterede organisationer, oplyser brancheorganisationen i en pressemeddelelse.

»Vi ser med stor alvor på Padborg-sagen, og vi bidrager selvfølgelig gerne til et arbejde, der skal sikre klare regler, effektiv kontrol og ordentlige vilkår for chaufførerne. Udvalget skal efter vores mening især se på de muligheder, der er inden for de danske rammer, herunder hvilke værktøjer, der kan bruges parallelt med den europæiske lovgivning, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

På mødet fremhævede ITD nødvendigheden af, at politikerne sideløbende går seriøst til forhandlingerne om den fælles europæiske vejpakke, hvor forhandlingerne lige nu går ind i en afgørende fase.

»Skal vi sikre ordentlige arbejdsvilkår i vejgodstransporten og samtidig sikre, at de, der respekterer spillereglerne, ikke udkonkurreres på unfair vilkår, er det bydende nødvendigt, at der bliver udarbejdet ét sæt fælles spilleregler, som alle EU-lande kan og vil følge. Lige nu er der for mange gråzoner, og derfor skal reglerne udstikkes, så de fortolkes og håndhæves éns af myndighederne i både EU og Danmark. Det vil være den optimale måde at sikre ordentlige arbejdsforhold i branchen på,« siger Carina Christensen.

Effektiv kontrol af transportområdet fyldte meget på mødet. ITD bakker fuldt op om mere effektive kontroller og et øget kontrolpres, fulgt op af passende sanktioner i forbindelse med alvorlige og gentagne lovovertrædelser.

»Alle skal overholde reglerne, og der skal slås hårdt ned på alvorlige forseelser. I ITD er vi fortalere for at øge antallet af vejsidekontroller og samtidig styrke kontrollen. Vi kunne godt ønske os en målrettet og risikobaseret kontrol, som den man har i Tyskland, hvor alle kompetencer på transportområdet er samlet under BAG – Bundesamt für Güterverkehr. Her viser erfaringerne entydigt, at det styrker kontrollen markant, når indsatsen er målrettet og bygger på grundig markedsovervågning og statistik. Den løsning har ITD sammen med en række andre organisationer tidligere peget på, og vi håber, ministrene vil se på modellen og finde de fornødne ressourcer til en effektiv løsning,« siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

DA og LO har fået opgaven med at udarbejde et forslag til kommissorium for udvalgsarbejdet i samarbejde med ministerierne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049