23948sdkhjf

DI: P-restriktion følge af for få pladser

Branchedirektør Michael Svane: Nødvendigt at bruge udenlandske biler.

Efter at det kommunale selskab Parkeringscenter Nord nu af Vejdirektoratet er bedt om at håndhæve den nye danske regel om maksimalt 25 timers parkering på Statens rastepladser, leverer DI Transports branchedirektør Michael Svane følgende kommentar til Vognmandens Fagblad.

45 timer er fair

- Vi har hele tiden sagt, at vi ikke har problemer med restriktioner. Men reglerne for parkering skal afspejle virkeligheden i forhold til chaufførernes køre- og hviletidsregler. Vi ønsker mulighed for 45 timers parkering – det er fair over for både danske og udenlandske chauffører. Jeg har svært ved at se, at verden går under, hvis der tillades en 45 timers parkering.

Michael Svane tilføjer, at han ”er helt med på, at chaufførerne ikke skal holde i ugevis på rastepladserne”.

Ønsker flere p-pladser

- Vi ser da gerne se så mange danske biler og chauffører som muligt på vejene. Men det er nødvendigt at også at bruge udenlandske biler af hensyn til de danske virksomheders produktion. Og hvor skal chaufførerne holde henne? På sideveje i boligområder, i industrikvarterer? Det er ikke i orden, at chaufførerne skal lede efter en parkeringsplads. Samtidigt har EU-Kommissionen peget på, at der ikke er investeret nok i p-faciliteter. Den nye 25 timers regel er også en konsekvens af dette, tilføjer han til Vognmandens Fagblad.

Ønsket om flere rastepladser harmonerer derfor noget skidt med Vejdirektoratets planer for en nedgradering af halvdelen af de statslige rastepladser langs motorvejene.

Branchedirektøren håber samtidigt, at private investorer går ind i opgaven med at anlægge flere rastepladser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096