Nu lempes kombiregler
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udarbejdet et udkast til ’bekendtgørelse om visse former for kombineret godstransport’. Udkastet implementerer dele af direktivet om kombineret godstransport. Udkastet er sendt i høring med høringsfrist den 5. april.
Udkastet til bekendtgørelse er udarbejdet på baggrund af Kommissionens åbningsskrivelse af 15. februar 2017 om Danmarks manglende korrekte implementering af Rådets direktiv 92/106/EØF (kombineret godstransport).
Kombineret transport indebærer kort fortalt, at varer, der ankommer til Danmark med skib eller tog, kan transporteres videre med lastbil – uanset nationalitet – i en radius af op til 150 km uden at være omfattet af cabotage-bestemmelserne.
Ifølge den hidtidige danske fortolkning gælder dette dog kun for varer, der stammer fra EU-lande. Varer fra fx Kina har altså ikke været omfattet af reglerne om kombi-transporter – heller ikke selvom de undervejs er omlæsset i fx Rotterdam og fragtet videre til Danmark. Men det bliver der nu lavet om på – efter pres fra EU, som den danske regering har bøjet sig for.
Ud over at bekendtgørelsen gengiver direktivets bestemmelser, fastsætter udkastet til bekendtgørelse bestemmelser om:
at transport af varer mellem medlemsstaterne er omfattet af definitionen af kombineret transport uagtet varernes oprindelse eller endelige destination
kørsel med tomme lasteenheder
at oplysningerne i transportdokumentet skal bekræftes ved stempling, som jernbane- eller havneadministrationerne foretager, eller at oplysninger skal bekræftes ved andet bevis
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2018.