23948sdkhjf

DTL: Klart fremskridt i sag om p-tid

25 timers tidsbegrænsning klart fremskridt, melder DTL-Danske Vognmænd.

Regeringen og Dansk Folkeparti er omsider blevet enige om at indføre tidsbegrænsning på rastepladser, samt sikre et betydeligt kontroltryk. Det varsler nye tider på rastepladserne, mener DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard.

- Med 25 timers tidsbegrænsning er vi nede på, at det er de korte pauser, daglige hvil og det reducerede ugehvil, der kan afholdes på rastepladserne. Det er et betydeligt fremskridt fra situationen i dag, siger Erik Østergaard.

- Jeg havde nok gerne set timetallet lidt lavere – måske omkring 16-18 timer – men ordningen skal evalueres om nogle år, og så må vi vurdere på det. Lige nu glæder jeg mig over, at DTL har sat sagen på dagsordenen, og nu er der kommet en politisk beslutning, som forbedrer situationen.

Flow på rastepladser

En række organisationer, herunder DI, DE og ITD, har advaret mod tidsbegrænsning og argumenteret for helt op til 45 timer, som der ikke er saglig begrundelse for, da det regulære ugehvil ikke må afholdes i bilen. Og på de aktuelle rastepladser er der ikke overnatningsfaciliteter, melder DTL.

- Nu kommer der en ordning fra sommeren 2018, og så kan vi få det flow på vores rastepladser, som levner både danske og udenlandske vognmænd og chauffører en reel chance for at finde en plads og kunne afvikle deres lovpligtige pauser og hvil. Det er et substantielt fremskridt, fortsætter Østergaard.

Ikke tørre regning så meget af

- En række af de organisationer og virksomheder, der lukrerer på social dumping og på at have lavtlønschauffører hængende på rastepladserne, og som ikke selv vil sikre deres chauffører ordentlige løn- og arbejdsvilkår, herunder adgang til såvel lovpligtige hvil og adgang til noget så basalt som toiletter, bad og køkken, må nu i gang med at organisere sig anderledes. I fremtiden kan de ikke tørre regningen helt så meget af på skatteyderne. Jeg ser det som en klar DTL-sejr og et stort skridt i den rigtige retning, slutter Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078