23948sdkhjf

DI Transport: 25 timer giver udfordringer

Regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet at indføre en tidsbegrænsning for parkering at lastbiler på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet på maksimalt 25 timer.

DI Transports branchedirektør, Michael Svane, har følgende kommentar til beslutningen:

 »Aftalen vil give udfordringer for den internationale transport til og fra Danmark, fordi tidsgrænsen ikke hænger sammen med reglerne om chaufførers køre- og hviletid. Vi har derfor hele tiden opfordret til at en eventuel grænse blev 45 timer, som er det maksimale hvil en chauffør må afholde i førerhuset,« siger han.

»Selv om tidsgrænsen vil give problemer, vil vi gerne kvittere for, at aftalen om 25 timer trods alt er bedre end forslaget om 11 timer, som har været fremme i de politiske drøftelser. Vi vil også gerne kvittere for den del af aftalen, der vedrører en mere effektiv kontrol af reglerne om køre- og hviletid,« siger han.

»Det er vigtigt at følge konsekvenserne af de nye regler tæt. Derfor er vi tilfredse med, at aftale indeholder en evaluering af restriktionerne efter to år. Når den nye parkeringsgrænse ikke passer med reglerne om køre- og hviletid, er der en risiko for, at chaufførerne vil trække væk fra motorvejen og afholde deres hvil andet steds. Alternativt bliver transporten mindre effektiv, så transporten bliver dyrere for vores eksportvirksomheder. Det bør vi selvfølgelig undgå.«

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187