23948sdkhjf

Elektrisk Actros klar til felt-test

Mercedes-Benz er klar til at sende den første elektriske lastbil til tung transport i test hos udvalgte kunder. Den 100% elektriske Mercedes-Benz eActros blev vist frem for pressen i Stuttgart onsdag formiddag, hvor Lastbil Magasinet var med og som første danske medie var ombord i Mercedes-Benz’ nye elektriske flagskib.

Mercedes-Benz eActros bliver drevet frem af to elektriske motorer, som hver yder 125 kW – det giver en samlet effekt, der svarer til ca. 340 hk. Energien kommer fra to lithium-ion batterier, som er fordelt på 11 moduler placeret på chassisrammen eller nedenunder.

Den elektriske Actros findes med to eller tre aksler med en tilladt totalvægt på 18 eller 25 ton. Batterierne giver bilen en rækkevidde på op til 200 km mellem hver opladning, afhængig af kørselsmønsteret.

Inden for de næste måneder bliver 10 modeller af eActros leveret til 10 udvalgte kunder – 8 i Tyskland og 2 i Schweiz – som i et år skal køre med den elektriske Actros i almindelig drift. Herefter får 10 andre kunder samme fornøjelse i et års tid.

Efter de to års testperiode skal resultaterne og kundernes tilbagemeldinger danne basis for tilretninger af Mercedes-Benz eActros – og så er planen, at serieproduktion af den elektriske lastbil kan sættes i værk i 2021.

»Testperioden skal hjælpe os med at fastslå, hvad der mangler i forhold til tekniske aspekter, infrastruktur og service, for at gøre Mercedes-Benz eActros konkurrencedygtig,« sagde Stefan Buchner, chef for Mercedes-Benz Trucks, ved lanceringen onsdag formiddag på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Mercedes-Benz fremviste ved IAA-messen i 2016 i Hannover en prototype under navnet ”Urban eTruck”. Det er denne bil, der danner base for eActros – men har dog undergået markante forandringer i udviklingsprocessen siden da.

»Vores mål er at have serieproduktion og et modent marked til en serie af økonomisk konkurrencedygtige elektriske lastbiler til brug i tung transport fra 2021,« sagde Stefan Buchner.

Lastbil Magasinet fik mulighed for at opleve en kort rundtur på testbanen ved Mercedes-museet onsdag formiddag. Det var en både rap og støjsvag oplevelse, hvor den tunge lastbil var meget kvikt kørt – og det meste larm kom fra selve opbygningen på bilen.

Læs meget mere om Mercedes-Benz eTruck i Lastbil Magasinet nr. 4.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266