23948sdkhjf

Spændende marked på verdens største ø

Nye lastbiler med Euro 3 motorer til det kolde nord.

Hos Danmarks eneste private autoriserede Scania-forhandler, Stiholt med hovedkvarter i Nordjylland, arbejder salgskonsulent Christian Pedersen blandt andet med salget af nye Scania-biler til det grønlandske marked.

Et marked der er meget forskelligt fra det danske og resten af Europa.

Ingen officielle tal

- Der er ingen officielle tal for størrelsen på det grønlandske marked. Men her i 2018 vurderer jeg, at der kun sælges fem til syv nye biler til kunder på Grønland. Sidste år leverede vi fem nye biler, tre styk Euro 6 og to styk Euro 3, forklarer salgskonsulent Christian Pedersen til Vognmandens Fagblad.

Og ja, det var to styk nye Euro 3 biler.

Der er andre miljømæssige krav på det grønlandske marked, der i øvrigt også betyder, at disse fabriksnye biler ikke senere kan eksporteres retur til Europa.

Ny XT Euro 3 med man. gear

- Mit første fabriksnye Scania, der senere i år leveres til en kunde på Grønland er en helt ny Scania XT Euro 3 med manuelt gear. Mange af de nye biler leveres eksempelvis også med mindre komfortudstyr, eksempelvis uden el-ruder, for at der er mindre, der siden skal repareres, tilføjer Christian Pedersen.

Typiske biler til Grønland er kran- eller oliebiler – og i lidt mindre grad fragtbiler. De grønlandske kunder betaler selv for fragten af den nye bil til verdens største ø, hvor kun et enkelt værksted er udstyret med moderne Scania-testere.

- Det betyder også, at vores værkstedschef i Hjørring tager turen til Grønland fire-fem gange om året. Så har de samlet opgaver til cirka en uges værkstedsarbejde hver gang, tilføjer salgskonsulent Christian Pedersen til Vognmandens Fagblad.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22