Firma: Euro 6-update er mulig
Fire oppositionspartier har fremsat beslutningsforslag om at skærpe miljøzonerne i de største danske byer til at forlange Euro 6-norm af alle lastbiler og busser – frem for Euro 4, som tilfældet er i dag.
Skærpelsen skal ifølge forslaget træde i kraft i sommeren 2019, men har mødt kritik fra branchens organisationer. Samtidig har lastbilmærkerne over en bred front meldt ud, at det slet ikke kan lade sig gøre at opgradere en ældre lastbil til Euro 6-niveau på en måde, der økonomisk kan hænge sammen. Ifølge flere af lastbilfabrikanterne vil det koste op mod en halv million kroner at få fx en Euro 4-lastbil til at leve op til Euro 6-kravene.
Den udmelding har vakt undren hos det danske firma Amminex Emissions Techonology. De har nemlig for nylig udstyret 300 busser i hovedstadsområdet med eftermonteret udstyr, som får dem til at klare Euro 6-kravene. Og det samme ville sagtens kunne lade sig gøre på lastbiler.
»Vores erfaring indtil nu er primært på busser. Det er der ikke nogen teknisk forklaring på, men det skyldes, at busserne er reguleret efter nogle offentlige udbud og regler, som har gjort, at det er her, der har været størst interesse indtil nu. Vi har dog også leveret tilsvarende løsninger i Sverige til både skraldebiler og andre typer lastbiler,« fortæller Lars Tinggaard Johannesen, ansvarlig for retrofit-løsninger hos Amminex Emissions Technology.
Amminex’ løsning hedder ASDS, og systemet kan opgradere busser eller lastbiler, som oprindeligt er ”født” med normerne Euro 3, Euro 4, Euro 5 og EEV, til at opfylde Euro 6-normen, som blev lovpligtig på nye lastbiler fra 2014.
For at opgradere en ældre lastbil til Euro 6 udskifter Amminex kort fortalt hele udstødningssystemet og erstatter det med et nyt med bl.a. ny lyddæmper og tre katalysatorer. I stedet for at tilsætte AdBlue-væske til SCR-katalysatoren, fjerner ASDS-systemet NOx ved hjælp af meget reaktiv ammoniakgas, som opbevares sikkert i et specielt salt, som suger ammoniak ligesom en svamp. ASDS-løsningen kan både eftermonteres på lastbiler, som i forvejen bruger SCR-teknologi, og lastbiler, som ikke gør.
Det koster i omegnen af 100.000 kr. pr. lastbil at eftermontere en ASDS-løsning – afhængig af typen af lastbil og antallet af enheder. Det er omtrent det dobbelte af, hvad det i 2010 kostede at eftermontere et partikelfilter på en lastbil, der skulle leve op til Euro 4-normen, da de danske miljøzoner blev indført – men samtidig er beløbet langt fra den halve million kroner, som tidligere har været nævnt som pris for at opgradere en ældre lastbil til at opfylde Euro 6-normen.
I stedet for at tanke AdBlue er lastbilen eller bussen i stedet udstyret med en saltpatron, som der kan være to af på bilen. En lastbil eller bus, som kører mange timer alle ugens dage, kan bruge op til tre saltpatroner pr. uge – og for andre typer kørsel kan én saltpatron holde et par uger. Systemet er lidt dyrere i drift end at tanke AdBlue.
»Vi kan endnu ikke matche AdBlue på prisen, da der produceres og sælges langt mere AdBlue. Så der vil det være lidt dyrere i løbende drift. Til gengæld opvejes det af, at de øvrige omkostninger ved at holde systemet kørende og serviceret er lavere,« siger Lars Tinggaard Johannesen.
Endnu er ingen danske lastbiler blevet opgraderet til Euro 6-normen, men skulle miljøzonerne skærpes i Danmark, så er der altså mindst én teknisk løsning klar, uden at man nødvendigvis skal investere i helt nye lastbiler.
»Vi har vores løsninger kørende rundt om i hele verden, og vi vil selvfølgelig gerne introducere dem i større omfang på vores hjemmemarked, så det vil vi da være helt klar til. Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at det rent miljømæssigt ville være en stor forbedring. Der er meget god teknologi på Euro 4 og Euro 5, men Euro 6 er noget helt andet,« siger Lars Tinggaard Johannesen.
Beslutningsforslaget om at skærpe de danske miljøzoner afventer fortsat behandling i Folketinget.