23948sdkhjf

- Er det rimeligt?

DEBATINDLÆG:

Er det rimeligt:

- At EU-lovgivning medfører, at international landevejstransport, der før var et valutaskabende erhverv, i dag koster det danske samfund milliarder på valutabalancen?

- At landevejstransport national/international i dag styres af social løndumpning?


- At mere end 100 danske vognmandsforretninger er lukket på grund af social løndumpning?


- At cirka 6.500 personer har mistet deres arbejde på grund af social løndumpning?


- At køre- og hviletidsregler åbenbart ikke skal overholdes i Danmark? Her tænker jeg specielt på forlænget/45 timers hvil, som ikke må afholdes i bilens førerhus. Efter Tyskland har indført skærpet kontrol inden for området, er flere hundrede biler kommet til Danmark for at afholde det forlængede hvil.


- At udenlandske biler, der hovedsagelig kommer fra Bulgarien/Rumænien, udelukkende kører mellem Danmark og eksempelvis Tyskland, uden de på noget tidspunkt kommer forbi hjemlandet+


- At udenlandske biler kun betaler vejafgift, når de kører på vejene, mens danske biler betaler vejafgift 365 dage om året. Også selvom de holder stille?


- At biler, som danske vognmænd skifter ud på grund af alder, miljøregler, oftest bliver eksporteret til lande som Bulgarien/Rumænien for derefter at vende tilbage på udenlandske nummerplader og overtage transporter, som danske vognmænd herefter må opgive på grund af social løndumpning? Transporter, der udføres af miljø-/CO2-belastende biler, som danske vognmænd har kasseret.


- At danske transportfirmaer, med postkassefirmaer i udlandet, med billig arbejdskraft, sætter indenrigskørsel i system?

Det er konkurrencestyret af social løndumpning. Danmark mister millioner af skattekroner.

Det her er blot et lille udpluk af dét, der er påført danske vognmænd på grund af EU-lovgivning eller mangel på samme.

Hvis man ønsker et dansk vognmandserhverv, er det på høje tid, der bliver gjort noget fra politisk side.

 

Søren B. Nielsen, vognmand
Højstrupparken 49                    
2665 Vallensbæk Strand

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109