Svag infrastruktur dæmper gasbiler
Rasmus Prehn, socialdemokratisk transportordfører, spurgte i går transportminister Ole Birk Olesen (LA), om den eksisterende gasinfrastruktur er tilstrækkelig til at sikre en grøn omstilling af Danmarks tunge vejgodstransport.
Signalet fra politisk hold er vigtigt og ikke til at tage fejl af. Biogassen er en vigtig nøgle i den grønne omstilling af den tunge transport, men spørgsmålet er, om netop den manglende infrastruktur spænder ben for os, lyder spørgsmålet fra de tre distributionsselskaber bag Grøn Gas Danmark.
Kun 18 gasstationer
Der er i dag blot 18 gastankstationer i Danmark, mens det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gastankstationer kræver en station for hver 150 kilometer langs det danske motorvejsnet.
Biogas er det billigste andengenerations biobrændstof. Særligt som drivmiddel til lastbiler er biogas det bedste valg, lyder det videre fra Grøn Gas Danmark.
Flere gaslastbiler
Sammenslutningen peger på, at det er oplagt, at en del af den grønne omstilling af den tunge transport sker ved at udskifte gamle lastbiler og dieselbusser med biogaslastbiler og tilsvarende busser.
- Det er enormt positivt, at der er politisk bevågenhed om at bringe biogassen ud i den tunge transport. I den sammenhæng er det naturligvis oplagt at kigge nærmere på, om vi har den nødvendige infrastruktur, siger direktør Ole Hvelplund, Nature Energy, på vegne af interessefællesskabet Grøn Gas Danmark.
Langt efter nabolande
Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er tallet 20 procent i Sverige. Også Tyskland er længere fremme med flere stationer.
Forklaringen på det lave antal biogasbusser i Danmark kan findes i den manglende infrastruktur. Skal der komme flere gaskøretøjer, skal der komme flere gasfyldestationer.
EU: Mulig retssag
EU-Kommissionen advarede i sidste måned Danmark om en mulig retssag, da Danmark ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas- og brintbiler.
Problemet er helt konkret, at Danmark ikke har implementeret lovgivningen om minimumskrav til infrastrukturen.
Signalet fra EU-kommissionen er klart - Opgaven med at anlægge den nødvendige infrastruktur er en opgave for nationalstaterne.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.