Miljøzonekrav er teknisk umuligt
Fra 1. juli 2019 skal alle lastbiler i de større danske byer leve op til Euro 6-normen – og ikke blot Euro 4-normen, som tilfældet er i dag. Det er i hvert fald indholdet i det beslutningsforslag, som fire af oppositionspartierne fremsatte før jul i Folketinget.
Det vil betyde, at alle lastbiler, som ikke opfylder Euro 6-normen, enten skal udskiftes med nye eller have eftermonteret udstyr til at opfylde miljøkravene i Euro 6. Men den sidstnævnte løsning kan slet ikke lade sig gøre.
Lastbil Magasinet har nemlig forespurgt en række danske lastbilimportører, om det vil kunne lade sig gøre at ”opdatere” fx en Euro 5-lastbil til at opfylde Euro 6-normen.
»Opgradering af Volvos Euro 4/5-motorer til ”ægte” Euro 6 er ikke mulig. Der er mange tekniske forskelle på Euro 4/5-motorer i forhold til Euro 6-motorer. For at kunne leve op til de meget krævende Euro 6-krav skal der anvendes en kombinationsteknologi med SCR-katalysator og partikelfilter. På Euro 4/5 er det kun SCR, og Euro 4 findes også som ren EGR,« forklarer produktchef Claus Jensen hos Volvo Danmark.
Da de nuværende miljøzoner trådte i kraft i de fire største danske byer i 2010, var det muligt at udstyre ældre lastbiler med et partikelfilter for at leve op til Euro 4-normen. Men siden Euro 4 og Euro 5 blev introduceret i 2006 og 2009, er udviklingen i lastbilmotorer gået stærkt i de følgende år, og sådanne snuptagsløsninger er altså ikke længere muligt.
»Motorteknologien har udviklet sig meget siden, og efter min opfattelse vil det være en forkert beslutning at arbejde hen mod, at man kan få godkendt eftermonterede rensningssystemer – uden at de er blevet certificeret i henhold til de samme direktiver som en fabriksproduceret Euro 6-motor,« siger Claus Jensen.
Ombygning til en halv million
Hos Scania Danmark forklarer produktchef Ole Christian Jørgensen ligeledes, at man ikke kan ombygge fx en Euro 4-motor til Euro 6. Og salgsdirektør Anton Freiesleben pointerer, at det uanset hvad vil være en meget dårlig ide rent økonomisk:
»Det er ikke økonomisk forsvarligt at udfører den slags meget omfattende ombygninger på lastbiler. Der er ikke bare tale om at montere en anden styreboks, men der skal eksempelvis monteres komplet ny motor, udstødningssystem m.v., og dette medfører så, at ledningsnettet ikke passer, ligesom der kan være fysiske problemer med at installere en ny større lyddæmper. Det ville blive et helt udviklingsprojekt som slet ikke kan forsvares økonomisk,« siger Anton Freiesleben.
»Med andre ord så er det en lang bedre løsning at udskifte bilen med en ny. Og uanset, at dette måtte koster f.eks. ekstra 100.000 kr. i forhold til at køre videre med den eksisterende bil, så ville en ombygning, hvis den var mulig, let skulle koste 4-500.000 kr.,« siger Anton Freiesleben.
Fri os for hovsa-løsninger
Hos MAN Truck & Bus Danmark har markedskommunikationschef Claus Lindholm heller ikke hørt om nogen løsning, der kan trylle en ældre bil om til Euro 6.
»Der ligger pt. ingen fabriksgodkendte filterløsninger eller andet, som kan gøre det. Det er heller ikke noget, vi er blevet forespurgt om, så det er selvfølgelig ikke utænkeligt, at det kan lade sig gøre. Hvorvidt der kan komme en ekstern filterproducent eller lignende i fremtiden med et produkt, kan vi jo ikke vide. Men vi kender ikke til nogen løsning,« siger Claus Lindholm.
Hos MAN er man i det hele taget skeptisk over for visdommen i beslutningsforslaget.
»Vores holdning er, at vi helst er fri for politiske hovsa-løsninger, så vognmænd ikke skal ud og investere meget store summer med meget kort varsel. Vi går selvfølgelig ind for renere luft i byerne og bedre miljø generelt, men man skal gøre det med respekt for erhvervet og med et tidsperspektiv, så vognmænd kan nå at reagere på det og indrette deres forretning efter det,« siger Claus Lindholm.
»Man kan jo ikke stå med 20 Euro 4- eller Euro 5-lastbiler og så få at vide, om et år må jeg ikke køre ind i København. Det er jo sådan noget, der kan rive tæppet væk under en forretning, og det synes vi ikke er rimeligt,« siger Claus Lindholm.
Ville ikke kunne svare sig
Hos MAN’s tyske kolleger i Mercedes-Benz har man heller ikke nogen løsning klar i skuffen til at ombygge ældre Euro-modeller til Euro 6.
›Generelt kan man jo ombygge mange ting, og selvom det måske nok rent teknisk ville kunne lade sig gøre at ombygge en Mercedes-Benz lastvogn fra Euro 5 til Euro 6, så er motorteknologien så kompleks, at det højst sandsynligt ikke ville kunne svare sig rent økonomisk,« siger David Engstrøm, kommunikationschef i Mercedes-Benz Danmark.
Hvis man som vognmand færdes i de større byer og har garagen fyldt med Euro 5-biler eller ældre, så må man altså enten sætte sin lid til, at beslutningsforslaget bliver nedstemt i Folketinget – eller også må man i en fart få puttet noget mere i sparegrisen, så man kan få fornyet vognparken før 1. juli 2019.
Beslutningsforslaget afventer stadig at blive behandlet i Folketinget.