23948sdkhjf

- Svært ved at se problemet

DEBATINDLÆG:

Så er ITD/Carina Christensen og DI/ Michael Svane, igen, igen, i gang med at forsvare social dumping og grov udnyttelse af billige chauffører, der kører rundt på de danske veje.

ITD og DI mener, at forslaget om en tidsbegrænset parkering på de danske statslige p-pladser vil ramme hele det danske transporterhverv hårdt. Der henvises til, at der jo er nogle køre- og hviletidsregler, der skal overholdes, så man mener, at den tidsbegrænsede parkering vil hindre udenlandske, men også danske at virksomheder i på en fleksibel måde at betjene kunderne?

Hvis man kører med danske biler og danske chauffører, har jeg meget svært ved at se, at tidsbegrænsninger på de statslige p-pladser skulle være nogen hindring for danske biler med danske chauffører. Jeg har aldrig hørt om, at en dansk chauffør i en dansk bil har afholdt det lovpligtige hvil på 45 timer på en dansk p-plads.

At det vil give nogle problemer for de udenlandske vognmænd og chauffører er sikkert, men det kan kun være for dem, der kører mere eller mindre permanent i Danmark. Og så, selvfølgelig, for de udenlandske chauffører, der kører i dansk indregistrerede biler, og som ikke har en bolig i Danmark. Og det er nok dét, ITD og DI er mest bekymret for, da mange af deres medlemmer netop bruger disse i store mængder.

Det er selvfølgelig et problem for de udenlandske chauffører, hvis man sætter begrænsningen til 24 timer. Det er ok med en begrænsning, men det bør være 30 timer, så de udenlandske biler, der kører reel eksportkørsel, har en mulighed for at holde et reduceret hvil på mindst 24 timer.
Men det regulære hvil? Ja, da må chaufføren jo alligevel ikke (som en EU-dom lige har slået fast) ikke være i bilen, og så vil bilerne jo nok ikke stå ubevogtet hen på en tilfældig p-plads.


Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.18