Ny Scania CrewCab
Scanias CrewCab er en institution i mange lande verden over, melder Scania.
Nu er det Scanias nye lastbilgenerations tur til at blive udvidet med en meget moderne version af den P-baserede Scania CrewCab i to størrelser, målrettet til redningstjenester og brandfolk, der transporterer både personale og udstyr.
Scanias nye CrewCab kendetegnes ved at være modulopbygget, så den tilbyder samme kvalitet, komfort og sikkerhed som Scanias øvrige førerhuse, lyder det fra Henrik Eng, Product Director hos Scania Trucks.
- Den er helt uden kompromiser og særlige løsninger, selv om der er tale om meget specialiserede produkter, som er skræddersyede til krævende opgaver, når der ofte står liv på spil, forsætter han.
Større fleksibilitet
Henrik Eng:
Med vores nye CrewCab er det muligt at skræddersy optimale løsninger til alle anvendelsesformål, hvor man har behov for et mandskabsførerhus uden at indgå kompromiser. Hvis man dertil tilføjer, at den har sikre køreegenskaber, fremragende bremser og motorer med op til 500 hk, tegner der sig et tydeligt billede af, at den er skabt til redningstjenester med behov for hurtig udrykning i nødsituationer.
Alt er kendetegnet ved fleksibilitet og muligheder for at designe mandskabsførerhuset præcist i forhold til kundernes egne krav. Scania vurderer, at leveringstiden for produktion af et typisk udrykningskøretøj er reduceret med mindst 30 procent som følge af mandskabsførerhusene og andet udstyr i den nye generation af lastbiler.
Forberedt til udstyr
Mandskabsførerhusene er meget nøje forberedt for placering af el- og lufttilslutninger, der forefindes adskillelige robuste fastgørelsespunkter, ligesom der er en række huller øverst i køretøjets ramme, som opbyggeren kan gøre brug af.
Mandskabsrummet kan eksempelvis udstyres med separat klimaanlæg og varmesystemer, som styres enten manuelt eller automatisk. Sæderne kan består af separate sæder eller bænksæder, og de kan udstyres med forskellige former for sikkerhedsseler afhængigt af, om passagererne bærer redningsudstyr.
Indstigningen er blevet forbedret, og der forefindes et antal meget synlige håndtag, som letter ind- og udstigning. Desuden kan ekstraudstyr såsom Scania Cityrude, højtplaceret luftindtag, vertikal udstødning eller forskellige kraftudtag bestilles direkte fra fabrikken.
Slagprøver og tests
Som noget unikt for alle Scanias førerhuse udsættes de i tillæg til de almindelige kollisionstests også for slagprøver og tests, hvor lastbilen ruller rundt. Dette sker i overensstemmelse med de tidligere svenske bestemmelser, som foreskriver, at det samme førerhus skal gennemgå alle testforløb.
Scanias nye mandskabsførerhus er virkelig nyt, helt fra bunden. Det er helt integreret i Scanias modulopbyggede system og kan udstyres på samme måde som alle andre P-førerhuse, uanset om man vælger CP28 eller CP31. Den lange version kan også købes med to forskellige taghøjder: Lav (som de fleste kunder vælger) eller Normal.
Otte passagerer
- Vi føler os overbevist om, at vores nye Scania CrewCab vil blive en succes hos redningstjenester og andre kundetyper, som skal transportere både mandskab og udstyr, siger Eng.
- Den kan transportere op til otte passagerer, som transporteres med et udstyrsniveau og en sikkerhed, som sætter nye standarder for branchen, fortæller han.
Scanias CrewCab kan bestilles sammen med alle versioner af Scanias DC09- og DC13-motorer, kombineret med enten automatiske Allison-gearkasser eller Scanias egne automatiske gearkasse, Scania Opticruise. Alternative løsninger med en elektrisk styret tredje løbeaksel (6x2*4) kan nu ligeledes bestilles direkte fra fabrikken.
Frit valg
- Den nye Scania CrewCab bygger på den kvalitet, som Scania P-serien og den nye generation af lastbiler repræsenterer, siger Eng.
- Men den måske vigtigste egenskab er stadig friheden til at vælge selv, at køretøjet kan skræddersys præcist til kundens behov. Vi føler os overbevist om, at vi vil opnå endnu større markedsandele inden for brand og redning takket være den nye Scania CrewCab, slutter Eng.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.